Saturday, January 7

Selayaknya kau bergelar AZHARI!

Semalam saya diberi kesempatan bertemu salah seorang tokoh mahasiswa al-Azhar yang saya kagumi. Alhamdulillah, berpeluang belanja orang seperti beliau apalah sangat jika dibandingkan lautan ilmu yang ada padanya. Beliau adalah qudwah bagi kami di Mesir dari sudut ilmu dan harakah.

Kami tidak menyucikan dan mengagungkan sesiapa kecuali Allah s.w.t

Ustaz Syamil Esa. Alhamdulillah, beliau memaklumkan pada saya, nama beliau sudah diterima untuk memasuki program Master di Universiti al-Azhar. Moga beliau dikurniakan kesabaran yang tinggi. Amin. Selalunya topik perbincangan saya dan beliau banyak berkisar mengenai aktivisme siswa, hukum fikah, isu2 tanah air dan hal2 peribadi. Di kesempatan ini, tujuan saya keluar makan dengan beliau hanya satu. Apakah peranan yang boleh kami sama2 mainkan dalam memperkemaskan pemantapan diri kami dan rakan2 mahasiswa di Universiti al-Azhar agar selayaknya bergelar Azhari?

Sambil menikmati hidangan ayam goreng di sebuah restoran terkenal di Mansurah, kami bertukar2 pandangan. Kami sudah memerhatikan saban tahun, graduan al-Azhar yang menamatkan pengajian mereka pulang ke tanah air. Bilangan mereka bukan sedikit tetapi 200-300 orang setiap tahun. Namun, satu persoalan.
Bagaimanakah impak yang sepatutnya berlaku kepada lanskap negara bila angka yang besar ini pulang?
Saya tidak ingin menyentuh sisi negatif dalam tulisan saya ini. Mana2 tempat di dunia ini pasti mempunyai kelemahan mereka yang tersendiri. Dan jiwa saya sendiri tidak suka menyalahkan sesuatu tetapi lihat apakah peluang dan ruang yang ada untuk kita gunakan secara optimum. Dari situ kita bergerak.

Antara isu besar yang melanda generasi muda hari ini ialah faktor keberkatan masa. Mengapa tidak just tulis "masa"? Nabi s.a.w pernah berpesan pada para sahabat:
2 nikmat yang sering dilupakan kebanyakkan manusia. Kesihatan dan masa lapang. (Riwayat Bukhari)
Ya Allah, berkatilah umatku di pagi harinya" (Riwayat Abu Dawud)
Generasi hari ini tidak kiralah mana tempat sekalipun, banyak menghabiskan masa mereka di hadapan gajet2 canggih dan aplikasi2 yang bermacam2 hingga mengambil banyak masa dari kehidupan mereka. Aplikasi2 iPhone, android, BB, FB, Twitter dan lain2 adalah nikmat Allah yang banyak memudahkan urusan kita pada hari ini. Namun, bagaimana kita men"catur"kan penggunaannya itu satu persoalan yang mesti difikir2kan.

Kerisauan kami adalah jika perkara ini berlaku kepada mahasiswa2 Pengajian Islam yang membawa Misi Agama:
Dan tidak seharusnya orang beriman itu pergi (berperang) semuanya, tetapi alangkah baiknya jika daripada kalangan tiap-tiap golongan itu keluar sebahagian (daripada mereka) untuk memperdalamkan pengertian tentang al-din (agama), dan (dengan demikian) membolehkan mereka memberi peringatan kepada kaum mereka apabila mereka kembali semula kepada mereka, supaya (kaum) mereka berwaspada" (Surah Taubah:122)
Kerja2 ustaz, ustazah dan golongan agamawan bukan sekadar mampu menjawab persoalan hukum fekah semata2. Tetapi lagi luas daripada itu. Memastikan negara dan masyarakat hidup berpandukan petunjuk al-Quran dan Sunnah dalam kehidupan mereka. Dari bangun tidur hinggalah ke urusan pemerintahan negara.

Ya, seorang graduan Agama semestinya banyak menghabiskan masa mereka dengan sebaiknya.Saya bersetuju dengan pendapat Ustaz Syamil bahawa kekuatan seorang Agamawan terletak pada sejauhmana dia menguasai ISTIDLAL SYARIE (dalil-dalil yang menjadi sandaran sesuatu hukum-hakam). Itulah kerja asasi mereka di sini. Dan itulah asas kepada peranan mereka di tanah air nanti. Caranya bagaimana?
Menghafal. Menghafal. Menghafal.
Berusaha menghafal al-Quran. Berusaha menghafal ratusan hadis Rasulullah s.a.w. Berusaha menghafal kata-kata Sahabat, Tabien dan para ulama' seperti Abu Hanifah, Malik, As-Syafie, Ahmad, Ibnu Hajar, Ibnu Taimiyah dan lain2.
شكوت إلى وكيع سوء حفظي * فأرشدني إلى ترك المعاصي
وأخبرني بأن العلم نور* ونور الله لا يُهدى لعاص
"Aku mengadu kepada guruku, Imam Waqi' akan lemahnya hafalanku,
Maka beliau menunjukkanku supaya meninggalkan maksiat
Dan memberitahuku bahawa Ilmu itu cahaya
Dan cahaya Allah tidak akan masuk kepada jiwa yang penuh maksiat"
(Syair Imam Syafie menggambarkan keluhan beliau mengenai hafalan beliau yang hilang)
Adakah pendapat ini tiada asasnya? Tidak, lihatlah kepada tujuan pengumpulan al-Quran di zaman Abu Bakar. Apakah peristiwa yang mendorong kepada usaha tersebut? Saidina Abu Bakar pada awalnya enggan melakukannya kerana perkara itu tidak pernah dilakukan di zaman Rasulullah s.a.w. Namun, atas desakan dan rasional Umar al-Khattab maka cadangan tersebut diterima oleh semua sahabat Nabi s.a.w.Ya, peristiwa kesyahidan penghafal al-Quran yang ramai dalam Peperangan Yamamah telah membuka mata Saidina Umar. Kepentingan generasi yang menguasai al-Quran dan hadis. Cukuplah kisah Imam Syafie yang menhafal kitab Muwatto' karangan Imam Malik sebelum berguru dengannya sebagai tambahan.

"helwa?" sapa budak Arab di situ bertanya mengenai hidangan kami tu. "Quwais! Laziz awi!" balas kami masing2.

InsyaAllah, perbualan kami selesai dengan habisnya secawan aiskrim sundae strawberi. Setuju, hafalan sahaja tidak cukup. Perlu kepada satu support system yang kemas dan berkesan. Kami akan bincang lagi selepas ni, insyaAllah. Mudahan2 Malaysia mendapat rahmat daripada kepulangan graduan al-Azhar yang amanah terhadap ilmu dan tanggungjawab menyebarkannya kepada manusia.

Agar engkau selayaknya bergelar seorang Azhari!

No comments:

Post a Comment