Friday, September 16

Mahasiswa + Daei = Islam yang Syumul

Pada-Nya Kita Memuji....Pada-Nya kita memohon...Pada-Nya Kita berserah....

Tahun 1432 H bersamaan 2011 ...Tarikh yang penuh makna.
Kebangkitan Rakyat di seluruh negara2 Arab seperti Kejatuhan Mubarak di Mesir, Kemenangan di Tunisia dan Libya, Pertembungan berdarah yang masih berlaku di Yaman dan Syria, Krisis Kebuluran di Somalia dan segala kepahitan yang terpaksa ditelan oleh orang2 Islam di seluruh dunia samada suka atau tidak
.
Amerika Syarikat adalah pihak yang paling beruntung selama ini dalam pergolakan yang dialami umat Islam. Sistem demokrasi yang diwar-warkan oleh mereka cakap tidak serupa bikin. Kita boleh lihat apa yang terjadi di Palestin, Kashmir, Iraq dan Aghanistan. Dalam masa yang sama, percakaran sesama gerakan Islam hatta sesama ahli gerakan Islam yang sama yang masih berterusan ke hari ini hanya merugikan umat Islam yang telah menderita selama puluhan tahun sejak kehilangan tempat mereka bernaung (Khilafah Islamiyah). Sampai bila kita boleh duduk semeja dengan penuh ukhuwah tanpa rasa prejudis antara satu sama lain?

Dalam kegembiraan kita menyambut "cahaya baru" itu. Realiti kita sebagai seorang mahasiswa tidak boleh dikesampingkan. Kefahaman Islam yang syumul menuntut kita lebih bersungguh menunaikan harapan ummah dan ibu bapa dengan belajar bersungguh-sungguh. Dengan itu, realiti dunia hari ini mengukur prestasi berdasarkan peperiksaan. Mungkin penilaian ini tidak adil bagi sesetengah orang. Namun, perkara inilah yang menjadi pemangkin dan harapan baru buat dunia di luar sana yang menanti2 gerombolan pendakwah yang cemerlang dalam hidupnya, keluarganya, kerjayanya dan akademiknya untuk memimpin dunia ini.

Kerana itulah, Abu A'ala al-Maududi mengungkapkan kata2 yang menjadi rujukan gerakan Islah sepanjang zaman:
"Ketika mana umat Islam mula menguasai kepakaran dalam setiap urusan dunia, maka itu petanda kemenangan Islam semakin hampir"


"Islam adalah satu sistem yang menyeluruh yang mengandungi semua aspek kehidupan. Ia adalah daulah dan tanahair ataupun kerajaan dan umat. Ia adalah akhlak dan kekuatan ataupun rahmat dan keadilan. Ia adalah kebudayaan dan undang-undang ataupun keilmuan dan kehakiman. Ia juga adalah kebendaan dan harta ataupun kerja dan kekayaan. Ia adalah jihad dan dakwah ataupun ketenteraan dan fikrah. Sebagaimana juga ia adalah akidah yang benar dan ibadat yang sahih, kesemuanya adalah sama pengiktibarannya di sisi kita."
(Usul Pertama dalam Usul 20, As-Syahid Hasan al-Banna)


Di bumi perjuangan MESIR yang penuh barakah...
Keputusan peperiksaan yang ditunggu telah pun keluar, pelbagai reaksi timbul daripada mereka yang berkenaan. Ada yang gembira....tidak kurang yang bersedih....boleh tahan ramai yang terkejut.... Itu adalah hak masing-masing....setelah berusaha sebaik mungkin dan bertawakal....

Saya tujukan ayat Quran ini bagi yang berjaya mencapai apa yang dihajati...
"....Dia berkata: Ini adalah anugerah dari Tuhan-Ku untuk menguji apakah aku bersyukur atau aku tidak mengenang anugerah itu. Dan barangsiapa yang bersyukur, maka dia bersyukur pada dirinya sendiri dan barangsiapa yang kufur, Sesungguhnya Tuhan-Ku Maha Kaya lagi Maha Pemurah."
(an-Naml:40)

Bagi yang sebaliknya..... Jangan bersedih... Jangan berduka...Bergembiralah dengan ayat-ayat Allah ini....

"..Terimalah apa yang telah Allah berikan pada kamu dan jadilah mereka yang bersyukur.." (al-A'raf:144)
" Sesungguhnya bisikan itu daripada syaitan untuk membuat orang beriman bersedih..." (al-Mujadalah:10)
"...tiada sekali-kali apa yang menimpa kami kecuali telah ditetapkan Allah utk kami.." (at-Taubah:51)
"...barangkali Allah mahu membuat sesudah itu satu hal yang baru." (at-Tolaq:1)
"..Kesejahteraan dan berbahagialah ke atas kamu kerana telah bersabar menerima cubaan-Nya. Syurga adalah sebaik-baik tempat kesudahan.." (ar-Ra'ad:24)
"Sesungguhnya selepas kesusahan itu pasti ada kesenangan" (al-Insyirah:6)

Kesimpulannya....Alangkah indahnya hidup bersama Al-Quran.
" ...(Kami jelaskan itu) supaya kamu tidak berdukacita dengan apa yang hilang dari kamu dan supaya kamu tidak terlalu gembira dengan apa yang diberikan-Nya padamu.." (al-hadiid:23)

No comments:

Post a Comment