Saturday, June 2

Seindah Warna Pelangi (1)

Siri Nota untuk Para Mujahid (6)

Banyak ciptaan yang indah di dunia ini. Indahnya sang pelangi. Indahnya pakaian yang bersih dan kemas. Keindahan selalunya diertikan sebagai sempurna sifat. Secara semulajadi kita ada kecenderungan sukakan kesempurnaan dan kecantikan. Sebagai contoh kita tidak akan memakai pakaian yang koyak ke majlis rasmi dan tidak akan membeli sayuran dan buah-buahan yang rosak.

Namun, sesempurna mana pun ciptaan di dunia ini, kesempurnaan hanya bagi Allah s.w.t. Tiada langsung kekurangan dan kelemahan pada-Nya.

إن الله جميل يحب الجمال
Sesungguhnya Allah itu cantik menyukai perkara yang cantik2" (Riwayat Muslim)
Oleh itu, Allah s.w.t yang Maha Sempurna mahukan pada setiap hamba-Nya cuba mencapai kesempurnaan dalam kehidupan mereka di dunia ini.
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُحِبُّ مَعَالِيَ الأُمُورِ وَيَكْرَهُ سَفَاسِفَهَا
Seseungguhnya Allah sukakan perkara yang hebat-hebat dan membenci perkara yang remeh temeh” (Riwayat Abu Bakar ar-Razi)
Sebagai tanda Allah s.w.t sukakan kesempurnaan, setiap ibadah yang kita lakukan jika kurang syarat ia akan dianggap mencacatkan. Maka Allah yang Maha Sempurna lagi Maha Cantik akan meminta untuk kita kembali menyempurnakannya. Di sini saya bawakan satu contoh, di mana Allah s.w.t mensyariatkan fidyah (denda) dan puasa (bagi yang tidak mampu menyediakan binatang sembelihan) sekiranya mereka meninggalkan perkara yang diperintahkan di dalam haji dalam firman-Nya:
“Apabila kamu merasa aman, bagi sesiapa yang ingin mengerjakan umrah sebelum haji wajiblah dia menyembelih binatang yang mudah didapati, Tetapi jika tidak mampu, maka wajib berpuasa 3 hari dalam masa haji dan 7 hari apabila pulang kembali. Itulah 10 hari yang sempurna” (al-Baqarah:196)
Allah s.w.t menyeru umat Islam supaya berusaha sedaya upaya melakukan ibadah haji dan menjaganya daripada perkara yang mencacatkan. Jika seseorang meninggalkan salah satu daripada kewajipan haji seperti tidak berihram di miqat, tidak bermalam di Mina ataupun meninggalkan melontar jamrah, dia hendaklah menyembelih seekor kambing jika mampu. Kalau tidak mampu, wajib berpuasa 3 hari sewaktu haji dan 7 hari apabila pulang kepada keluarganya.

Kenapa 3 hari?
Menurut Syeikh Dr. Husain al-Bar (seorang ulama’ al-Azhar, pakar bidang tafsir) Allah s.w.t menyuruh 3 hari puasa kerana untuk memudahkan. Ibadah haji penuh dengan kesukaran, amal ibadah yang banyak dan curahan tenaga yang berterusan. 3 hari adalah angka yang mudah dan mampu dilakukan oleh orang yang beriltizam dengan perintah Allah s.w.t.

Kenapa 7 hari?
Menurut beliau lagi, 7 hari selepas haji kerana tidak sesukar di tanah suci. Dan hikmah paling utama yang ingin dicapai ialah menjadi kebiasaan orang-orang Arab angka 7 melambangkan kesempurnaan. Allah menciptakan langit selama 7 hari, bumi selama 7 hari, seminggu mempunyai 7 hari, ibadah tawaf 7 kali pusingan dan lain-lain. Bila mana seorang hamba berpuasa 7 hari, dia telah Berjaya mencapai perintah Allah di awal ayat tersebut!
“Dan sempurnakanlah haji dan umrah yang kamu lakukan kerana Allah!” (al-Baqarah:196)
Subhanallah! Betapa indahnya Islam yang diturunkan dari sisi Allah s.w.t.

Masalah kita hari ini…
Umat Islam pada hari ini mundur jauh ke belakang. Rasa lesu, terlalu bergantung kepada orang lain, menyalahkan itu dan ini, tidak bersungguh-sungguh, putus asa, pesimis dan mengharapkan sesuatu yang ajaib turun mengubah keadaan. Syakib Arsalan meluahkan perasaan beliau di dalam buku beliau:
Sesungguhnya umat Islam pada hari ini tidak berani tampil ke hadapan untuk membela agama, bangsa dan negara tidak seperti umat sebelum mereka, mereka lebih suka berdiam diri dari sama-sama keluar berjihad dan berdakwah kejalan Allah s.w.t dan membantu saudara seagama mereka dari ditindas, mereka juga beranggapan bahawa mereka tidak perlu memiliki senjata yang moden kerana mereka mengharapkan kepada janji Allah s.w.t semata-mata.
(Kenapa umat Islam mundur sedangkan bangsa lain maju?)
Seorang ulama’ menyebut bahawa sebabnya adalah kita sebenarnya bermain-main dengan ibadah kita.
Seorang ahli fiqh daripada para tabi’in Kufah yang arif dan bijaksana, Amir As-Sya’bi telah meriwayatkan bahawa ada beberapa lelaki telah keluar dari Kufah dan tinggal di pinggir bandar, beribadah di sana. Berita itu telah sampai ke pengetahuan Abdullah bin Mas’ud r.a.

Beliau pun datang berjumpa mereka. Orang-orang itu gembira dengan kedatangan beliau. Ibnu Mas’ud bertanya kepada mereka: “Apakah yang mendorong kamu berbuat begini?”

Mereka berkata: “Kami ingin lari dari hingar bingar kelam kelibut orang ramai untuk beribadat.”

Kata Abdullah bin Mas’ud: “Jika semua orang berbuat seperti apa yang kamu buat, siapakah yang akan memerangi musuh? Aku tidak akan tinggalkan tempat ini sehinggalah kamu pulang.” (Kitab az-Zuhd, Ibnu Mubarak)
Kita menyangka bahawa ibadah adalah di tikar sembahyang semata-mata. Kita lupa bahawa belajar kita, kerjaya kita, perkahwinan kita, jihad kita, dakwah kita dan kehidupan seluruhnya adalah ibadah. Ibadah yang mesti dipersembahkan secara sempurna kepada Allah. Kita lupa…Kita Lupa!
إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه
"Sesungguhnya Allah menyukai apabila kamu melakukan amalan kamu dengan penuh itqan (teliti dan sempurna)"
(Riwayat Thabrani, disahihkan oleh Al-Bani)
Maka tidak hairanlah Allah terus mencampakkan kehinaan kepada kita kerana kita mempersembahkan ibadah yang buruk-buruk kepada Allah. Kehinaan umat di Palestin, Syria, Afghanistan, Iraq dan lain akan berterusan...Kita semakin risau jika penyakit umat ini yang melanda anak-anak pendakwah.

# pelangi yang indah juga terdiri daripada 7 warna berbeza. Subhanallah!

Bersambung……..

Tuesday, April 17

Semuanya baik-baik belaka


Kehidupan.
Penuh dengan segala ujian yang tidak kenal henti samada berbentuk fizikal atau emosi.
Dia-lah yang telah menjadikan adanya mati dan hidup untuk menguji siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa lagi Maha Pengampun (Surah al-Mulk:2)
Akhir-akhir ini saya banyak diuji oleh Allah s.w.t dalam perkara yang saya tidak pernah saya sangka dan berlaku dalam tempoh berturut-turut...Hasbiyallah wa ni'mal wakil.

Sama ada ujian fizikal jasad, ujian perasaan emosi, ujian amanah yang berat dan bermacam2 lagi. Pengalaman saya sebelum ni selalunya ia akan datang apabila ada sesuatu yang besar bakal digalas oleh tubuh saya yang kerdil dan hina ini... Bila difikir-fikir semula, mengapa? Oh, mengapa?

Jika saya mengikut sahaja nafsu dan perasaan, sudah pasti saya menyerah kerana betapa lemahnya jiwa ini.

Namun....

Alangkah indahnya hidup bertemankan Al-Quran dan Sunnah Nabi s.a.w di sisi....
Dunia yang sempit akan terasa lapang
Dada yang sesak akan kembali tenang
Jiwa yang gelisah akan terus aman

Pergantungan kepada Allah secara mutlak dengan penuh rendah diri, akan terasa teguh dan stabil. Terima kasih ya Allah, Alhamdulillah.

"..Terimalah apa yang telah Allah berikan pada kamu dan jadilah mereka yang bersyukur.." (al-A'raf:144)

" Sesungguhnya bisikan itu daripada syaitan untuk membuat orang beriman bersedih..." (al-Mujadalah:10)

ما من عبد تصيبه مصيبة فيقول : إنا لله وإنا إليه راجعون . اللهم أجرني في مصيبتي وأخلف لي خيرا منها - إلا أجره الله في مصيبته . وأخلف له خيرا منها
Mana2 musibah jika menimpa seorang hamba, dia berkata: Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami kembali. Ya Allah, berikan aku pahala atas musibah yang menimpaku dan gantikan bagiku perkara yang baik daripadanya- melainkan Allah memberinya pahala dan menggantikan yang lebih baik untuk dirinya (Riwayat Muslim)
Benar janji-Mu ya Allah...
"...tiada sekali-kali apa yang menimpa kami kecuali telah ditetapkan Allah utk kami.." (at-Taubah:51)
"...barangkali Allah mahu membuat sesudah itu satu hal yang baru." (at-Tolaq:1)

"Sesungguhnya selepas kesusahan itu pasti ada kesenangan" (al-Insyirah:6)

لا يصيب المؤمن من مصيبة ، حتى الشوكة ، إلا قص بها من خطاياه ، أو كفر بها من خطاياه
Seorang mukmin tidak ditimpa musibah walaupun dicucuk duri kecik kecuali dipotong dari dosa-dosanya atau dihapuskan dosa-dosanya (Riwayat Muslim)

"..Kesejahteraan dan berbahagialah ke atas kamu kerana telah bersabar menerima cubaan-Nya. Syurga adalah sebaik-baik tempat kesudahan.." (ar-Ra'ad:24)

Saturday, April 7

Kalaulah Aku Seekor Burung


Orang selalu menyebut tentang ketenangan saya. Apa yang tenang tu...saya pun tak tahu.

# saya suka sejarah. saya suka realiti. saya suka perkara baru. saya suka cabaran. saya suka fakta. saya suka orang lain gembira.

# saya benci kekufuran. saya benci kemaksiatan. saya benci perkara yang menyakitkan orang lain. saya benci orang halang hidayah Allah.

semalam ISMA-Mesir menganjurkan SEMINAR AGENDA UMAT.

# saya suka sebab benda baru di Mesir. saya suka sebab kita boleh duduk bersama. saya suka kita berbincang demi masa depan Islam. saya suka ada tenaga baru.

# saya benci permusuhan. saya benci pemikiran sempit. saya benci usaha musuh menghilangkan fokus umat.

hari ni saya menangisi kehinaan umat. biasanya, tempoh yang lama akan diambil untuk duduk melakukan rutin ini. tengok video umat di Syria dan Palestin. dengar lagu jihad mereka.

# saya suka kerana memberi saya semangat untuk terus bekerja.

# saya benci dengan terhijabnya kemenangan kerana dosa-dosa para pendakwah.

Esok hari pula bagaimana? Untungnya jika Aku dijadikan seekor burung :(

# supaya tidak dihisab akan dosa2ku di Mahsyar

# supaya tidak diazab di Neraka kelak

Di sana, tiada yang jamin suka benci kita bagaimana....Hanya rahmat Allah yang menentukan pengakhiran kita...

وأن إلى ربك المنتهى
Dan kepada Tuhan engkaulah segala pengakhiran" (Surah an-Najm:42)

Teruslah beramal ke tujuan engkau diciptakan di dunia ini! Tiada masa untuk memangku tangan dan menangis berpanjangan.... Be the change you want to see in the world

saat jiwa bermonolog:
2.00 pagi. 8 April 2012.
Abu Mujahid, Mansurah, Mesir.

Saturday, March 24

You Choose: Bitter or Better


Gua itu.....
Aku kenali kehidupan
Aku temui ketenangan

Gua itu....
Aku tempuhi rintangan
Aku pelajari pengalaman

Gua itu.....
Aku sampaikan rintihan
Aku tangisi kesilapan
Aku cari keampunan

Gua itu.....
Aku mulakan semula jalan
Aku sempurnakan binaan
Aku gapai redha dan tujuan

اللهم إليك أشكو ضعف قوتي ، وقلة حيلتي وهواني على الناس
. يا أرحم الراحمين ، أنت رب المستضعفين ، وأنت ربي
إلى من تكلني إلى بعيد يتجهمني ، أم إلى عدو ملكته أمري
. إن لم يكن بك غضب علي فلا أبالي ، غير أن عافيتك هي أوسع لي
.أعوذ بنور وجهك ألذي أشرقت له الظلمات ، وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة،
من أن تنزل بي غضبك أو يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى ،
ولا حول ولا قوة إلا بك.

Ya Allah, kepadaMu ku mengadu kelemahanku, kekurangan daya upayaku dan kehinaanku pada pandangan manusia. Ya Arhamarrahimin, Engkaulah Tuhan orang yang ditindas, Engkaulah Tuhanku, kepada siapakah Engkau menyerahkan diriku ini. Kepada orang asing yang akan menyerang aku ataukah kepada musuh yang menguasai aku. Sekiranya Engkau tidak murka kepadaku, maka aku tidak peduli. Namun afiatMu sudah cukup buatku. Aku berlindung dengan nur wajahMu yang menerangi segala kegelapan dan teratur di atas nur itu segala urusan dunia dan akhirat, daripada Engkau menurunkan kemarahanMu kepadaku atau Engkau murka kepadaku, KepadaMulah aku tetap merayu sehingga Engkau redha.. Tiada sebarang daya (untuk melakukan kebaikan) dan tiada upaya (untuk meninggalkan kejahatan) kecuali dengan petunjukMu.

masalah yang menimpa kita bukan jalan keluarnya dengan berhenti bekerja,
tetapi terus menerus menjaga ikatan yang sangat penting dalam hidup ini
Ikatan hati dengan Allah
Ikatan islamiyah sesama Muslim

kembalilah mengadu pada Tuhan
akan kau temukan jawapan
teruslah konsisten dalam kerja harian
akan kau lupakan permasalahan
jagalah hubungan sesama insan
akan kau rasai ketenangan
berhenti sebentar koreksi diri
akan menjaga kau dari penyakit hati

Ketahuilah, dakwah kita tidak kenal henti!


coretan buat diri: Cairo, 25 Mac 2012

Tuesday, March 13

Perkahwinan... Satu Kenangan Diimbau Semula

17 Mac 2012. Alhamdulillah. Barakallahulakuma wa baraka alaikuma wa jama'a bainakuma fikhair. Hari ini teman seperjuangan saya sejak di bangku sekolah lagi, Ustaz Haidar bin Mahmud telah selamat diijabkabulkan. Semoga Allah memberkati ikatan yang suci ini.

Ustaz Haidar (berbaju ungu) tiga dari kiri bersama saya, Ustaz Muhammad dan Ustaz Hanif.

Saya mempunyai pengalaman peribadi bersama beliau yang sangat banyak. Melihat wajah gembira beliau pada hari ini sudah cukup mengembirakan hati saya. Kami bersama2 mengenali dan meniti jalan dakwah ini dan mendapat asuhan Islam dalam realiti dunia yang menolak Islam. Selamat melangkah ke tingkatan amal seterusnya dalam projek Islam kita.
"Zaman ke depan ni...ana rasa mungkin ana dah tak valid. Zaman tu antum semualah yang akan pimpin dakwah di Malaysia. Jadi, kena ada gaya memimpin dari sekarang la.."
jawapan sang Murobbi terhadap persoalan saya tentang perlunya pendakwah menguasai teknologi dan ilmu-ilmu semasa. Kalau tak silap, ini kerana post-mortem yang saya sampaikan pada sang Murobbi dalam aktiviti yang kami anjurkan pada awal2 kami mengenal jalan ini.
"Dakwah kita mahukan juga orang seperti Abdul Rahman bin Auf, Khalid al-Walid, Uthman bin Affan. Jangan bayangkan pendakwah mesti cikgu. Engineer, doktor dan lain-lain pun pendakwah"
komen sang Murobbi terhadap cita-cita saya mahu menjadi seorang cikgu sekolah sahaja. Impian yang lahir dek terkesan dengan Hasan al-Banna yang mampu menggegar bumi Mesir walaupun beliau cikgu sekolah sahaja!

Sang murobbi sering membuka ufuk pemikiran kami. Mengenang kembali saat-saat awal mengikuti tarbiyah dan melihat fasa perkembangan dakwah yang semakin pesat setiap hari membuatkan saya sering berfikir 20-30 tahun akan datang pula bagaimana?

Apakah yang akan terjadi jika pimpinan dakwah hari ini meninggal dunia, dipenjarakan atau keluar dari perjuangan dek kerana ujian dunia yang tak kenal henti?
"Matlamat asasi perjuangan ialah "Melakukan Reformasi Kepimpinan ataupun dalam erti kata lain membersihkan bumi ini daripada kepimpinan yang tidak baik, penuh kezaliman dan penindasan lalu digantikan dengan kepimpinan yang baik dan soleh. Manusia keseluruhannya lupa kepada matlamat tersebut bagi kebanyakkan Muslim, mereka hanya melihatnya sebagai strategi politik dan lupa kepentingan serta kedudukannya didalam agama. Sementara golongan bukan Islam -dengan mengambil kira sikap negatif dan bencinya mereka terhadap Islam - seakan tidak menyedari bahawa semua kerosakan serta bencana yang menimpa manusia sebenarnya adalah kesan dan tangan-tangan kepinpinan yang buruk. Sedangkan kebahagiaan serta kesejahteraan hanya akan dirasai apabila dunia ini dipimpin oleh pimpinan yang soleh lagi adil!" (Pemuda dan Perubahan, Abul Ala al-Maududi)
Perubahan yang kita inginkan bukanlah melalui revolusi berdarah atau menumpukan sepenuh tenaga kepada pilihanraya semata-mata. Tetapi menyebarkan rahmat dan kasih sayang melalui dakwah Islam di tengah-tengah masyarakat. Memahamkan masyarakat akan hakikat Islam yang sebenar. Kemuncak perkara tersebut adalah masyarakat sendiri menuntut perubahan. Perubahan Islam. Perkara tersebut tidak mampu dicapai kecuali dengan dakwah dan tarbiyah. Perkembangan dakwah dan tarbiyah pula mesti seiring. Melahirkan rijal yang kukuh ilmunya, mantap imannya, baik pekertinya satu perkara manakala menyebarluaskan kefahaman Islam sampai ke setiap ceruk tempat adalah dua kerja yang sentiasa berdepan dengan halangan dan ujian. Tergesa-gesa atau bersabar adalah cabaran yang sentiasa berlegar2 dalam topik ini.
Keluar sebentar ke padang pasir di Mesir mengambil sedikit semangat. Membayangkan bagaimana para sahabat merentas bahang mentari untuk menyampaikan Islam dengan menaiki unta dan kuda tanpa banyak mengeluh. Kefahaman yang silap bagi sesiapa yang menyangka dakwah 13 tahun Nabi s.a.w hanya menumpukan aspek pembinaan diri sahaja dan mensia-siakan peluang untuk berdakwah kepada masyarakat umum. Sahabat dididik supaya terus menyampaikan Islam sebaik sahaja mereka mengucapkan syahadah. Abu Bakar mengislamkan 6 orang sahabat, Umar mengisytiharkan keislamannya di hadapan kaabah, Abu Zar pulang ke kaumnya Ghiffar berdakwah dan mengislamkan mereka bahkan Nabi s.a.w terus-menerus berdakwah hingga masuk ke setiap khemah semasa musim Haji! Jika ada yang menyahutnya, mereka dididik oleh Nabi s.a.w untuk pemantapan akidah, akhlak dan lain2. Perkembangan ini sangat menakutkan Quraisy hingga terpaksa menggunakan teknik penjara, seksa dan bunuh bagi menyekatnya.

Tarbiyah: Melahirkan Rijal kerana merekalah yang akan memimpin dan memandu amal dakwah. Merekalah penjaga amanah risalah Langit ini. Pada sifir Islam, kesemua rijal adalah pemimpin. Memimpin adalah satu kewajipan. Seorang pemimpin mesti dididik dengan Islam yang tulen dan asas syariah yang kuat. Lantas kehidupannya dikawal dengan interaksi diri dengan Allah. Sebarang kecelaruan amal dan penyelewengan akan berlaku bila bilangan mereka ini sedikit dan tiada penambahan. Perubahan Islam tidak bergantung pada sesuatu generasi sahaja tetapi berterusan dan berlapis-lapis generasinya. Kita bukan melahirkan generasi pak turut tetapi keimanan terhadap apa yang diimaninya akan menolak diri untuk terus bergerak.

Dakwah: Menyebarluaskan Kefahaman Islam melalui corong-corong radio, kecanggihan media, penempatan diri para du'at sebagai tokoh-tokoh masyarakat, pendirian-pendirian Islam yang memimpin pandangan umum masyarakat sehingga nama dakwah ini sampai ke kampung-kampung di pendalaman dan menjadi buah mulut di seluruh negara. Pendokong risalah ini semakin bertambah dari hari ke hari. Namun, tong-tong kosong tidak akan mampu membawa kita ke matlamat yang diinginkan. Perlu kepada "isi" bukan sekadar "kulit".

Semua ini tidak saya dapati daripada perjumpaan seminggu sekali usrah, daurah dan katibah yang bersifat sebulan sekali. Tetapi dengan perjumpaan berterusan di luar usrah, panggilan telefon tanpa henti dan saling berutus email dan sms. Menjaga momentum tarbiyah dalam aktivisme kita. Benarlah kata-kata Hasan al-Banna:
Usrah bermula selepas tasbih kifarah dan surah al-Asr
"Dakwah dan tarbiyah ini membosankan..." lontar saya suatu hari kepada seorang teman.
"Biar betul!" beliau terkejut.
"Betul, baca buku tarbiyah dan ikut tips pemantapan dakwah ni sangat bosan!", ujar saya lagi.
"Apasal kau cakap macam tu?" tanya teman saya sambil menanti jawapan.
" Dakwah ni bukan teori. Nak manis kena buat. Cuba dan praktikkan. Awal2 boleh la semangat ikut program2 tarbiyah dan daurah2. Cakap semangat nak dakwah... menangis2 bila selesai program. Lepas 2-3 tahun kita ikut, kalau tak praktik apa yang kita dengar...tengoklah apa yang terjadi" terang saya hasil pengalaman saya yang cetek ini.

Kes Kematian adik Nurul Nadirah Abdullah menyentak emosi saya baru-baru ini. Wajah comel kanak-kanak kecil yang tidak berdosa ini sanggup dibunuh dan dibakar. Adik, tahniah kerana Allah telah memilihmu untuk berada di sisi-Nya. Bersabarlah Sang Ibu, Milik Allah apa yang Dia ambil. Milik-Nya jua apa yang Dia beri. Tiap sesuatu ada tempoh tertentu disisi-Nya. Bersabarlah dan harapkan ganjaran Allah diatas kesabaran dan dugaan ke atasmu itu.

Terlalu banyak air mata yang keluar menangisi situasi umat Islam hari ini. Kenapa belum terlihat lagi hasil yang diharapkan dari perubahan realiti yang rosak dan penegakan bangunan Islam walaupun telah begitu lama masanya? Sampai bilakah jalan tarbiah dan penyedaran itu berterusan? Adakah telah terjadi penyelewengan dari jalan, lalu tidak sampai kepada tujuan yang diharapkan?
Faktor zaman tidak dapat diukur dengan umur individu, tetapi diukur dengan umur ummah dan dakwah. Umur dakwah Islam sekarang ini sudah lebih empat belas abad dari zaman itu. Sekiranya kita pandang, kita akan dapati bahawa kedudukan pemerintahan Islam pernah sampai ke kemuncak keagungannya, telah mula surut dan mundur semenjak beberapa abad yang lalu. Bermula dari hilangnya negara Islam dari Andalusia dan terus-menerus surut dan turun sehingga tiba darjat yang paling kecil dan sampai kepada keadaan yang paling lemah dengan tumbangnya pemerintahan Turki Uthmaniah pada tahun 1942. Untuk mengulang kembali pemerintahan Islam sejagat, kita akan merasa lama jika ia memakan masa satu abad untuknya. Kita merasa gembira melihat dan mendengar berita-berita yang menggembirakan tentang timbulnya kembali kesedaran Islam yang nampak nyata semenjak sepuluh tahun yang lalu terutamanya di kalangan angkatan muda Muslim. Kita melihat semula kebangkitan Islam dan suara-suara Islam itu setelah nyenyak tidur. Itu dipandang sebagai alamat baik. (50 Tahun di atas Jalan, Mustafa Masyhur)
Perubahan itu akan tiba jua. Allah s.w.t sendiri yang menentukan bila masanya. Perubahan kepimpinan daripada jahat dan rosak kepada soleh dan bertakwa. Islam pasti akan muncul sekali lagi. Mengesat air mata dunia. Persoalannya: Adakah kita faktor yang membawa perubahan itu?

Teruskan bekerja sahabat. Kita tak kenal henti

p/s: satu catatan selepas selesai majlis perkahwinan sahabat saya yang penuh gembira. Dedikasi juga buat semua anak-anak Islam yang akan melangkah ke gerbang perkahwinan

Monday, February 27

Biarlah Orang Lain Bahagia...

Siri Nota untuk Para Mujahid (5)

"Only a life lived for others is a life worth living" (Albert Einstein)

Albert Einstein adalah tokoh yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Beliau adalah ahli fizik berbangsa Jerman (melarikan diri ke Amerika Syarikat ketika Adolf Hitler naik ke puncak kuasa) yang dianggap sebagai ahli sains yang teragung pada abad ke-20. Einstein telah mencipta Teori Relativiti yang menjadi fenomena yang mengubah lanskap ilmu-ilmu fizik pada masa itu. Atas kejayaan itu, beliau dianggap sebagai Bapa Fizik Moden dan salah seorang intelektual terhebat dalam sejarah manusia. Einstein telah dianugerahkan dengan Hadiah Nobel dalam bidang Fizik pada tahun 1921 bagi penjelasannya mengenai kesan fotoelektrik dalam tahun 1905.

Ada pendapat menyokong kebenaran kata-kata Albert Einstein ini. Benar atas dasar kemanusiaan dan takut kepada ancaman Nazi Jerman pada masa itu yang mula membangunkan senjata atom di mana akan membawa malapetaka kepada dunia. Hal ini dibuktikan, apabila beliau menulis surat kepada Presiden Amerika Syarikat, Franklin Roosevelt pada 1939 mendesaknya menyelidiki pembelahan nuklear bagi kegunaan tentera, disebabkan ketakutan bahawa kerajaan Nazi Jerman akan mengembangkan senjata atom terlebih dahulu. Presiden Roosevelt membuat penyiasatan tentang hal tersebut dan kemudian memulakan sebuah projek penuh rahsia yang dinamakan Projek Manhattan secara besar-besaran.

Namun, kata-kata beliau ini mungkin boleh dipertikaikan. Siapakah "orang lain" yang dimaksudkan dalam kata-kata beliau ini? Adakah beliau benar-benar membangunkan senjata paling berbahaya di dunia ini atas mesej kasih sayang kepada umat manusia? Ini kerana senjata atom yang dibangunkan beliau dan saintis-saintis dari Amerika Syarikat, Britain dan Kanada telah membunuh lebih daripada 250,000 orang dalam satu hari sewaktu pengeboman Hiroshima dan Nagasaki dalam Perang Dunia Kedua.

Projek Manhattan adalah suatu projek besar-besaran kerajaan Amerika Syarikat yang menggunakan tenaga kerja seramai 130,000 orang dan menelan belanja $ 25.8 Billion dollar. Projek yang memerlukan kepakaran terbaik negara dalam jumlah yang besar dan tenaga yang produktif sewaktu era perang adalah satu perkara yang sukar. Oleh itu, kerajaan Amerika telah menyenaraikan nama2 saintis yang diberi perlepasan dari universiti untuk berkhidmat demi projek ini. Dalam tempoh projek ini berlangsung, kadar kemalangan sewaktu bekerja adalah 62 kes kematian dan 3879 kes kecederaan. Pada 1945, projek ini telah dianugerahkan Award of Honor for Distinguished Service to Safety oleh National Safety Council (NSC) atas angka yang rendah bagi jumlah yang ramai itu hasil keselamatan yang tinggi dan dedikasi para saintis dan para pekerjanya. Projek ini telah berjaya mencapai matlamatnya apabila Amerika Syarikat muncul sebagai The World Superpower dengan kehadiran senjata baru ini. Menghalang Nazi Jerman daripada menggunakannya untuk perluasan kuasa dan dominasi dunia. Senjata ini digunakan untuk menggertak mana2 negara yang cuba mencabar keamanan dunia.
Bagi saya, ketika membaca sejarah bagaimana idea senjata atom ini boleh keluar mempunyai pelbagai pengajaran menarik yang boleh diambil. Namun, idea utama penulisan saya kali ini adalah bagaimana idea ini boleh muncul dan beliau telah mempengaruhi kerajaan dan pekerja2 untuk menjayakan projek ini atas nama kesejahteraan dunia.

Mana-mana perjuangan yang ingin berjaya mencapai matlamat perjuangan mereka mesti menuntut pengorbanan dari anggota mereka. Mereka bekerja siang dan malam sehingga terpaksa kurang tidur, makan tidak terurus dan menempuh tekanan demi tekanan demi memastikan segala gerak kerja selari dengan perancangan dan tempoh yang diletakkan. Meninggalkan rasa malas, penat dan berfikir dalam kerangka diri sendiri sahaja....
أجدر الناس بالكرامة: عبد تلفت نفسه ليسلم دينه
"Manusia yang paling berhak mendapat penghormatan: manusia yang dirinya hancur binasa agar agamanya selamat sejahtera" (Walid al-Azoma)
Itulah tabiat kehidupan ini. Para pendakwah lebih berhak membawa mesej ini kerana Risalah Langit yang ada di tangan mereka. Rasulullah s.a.w sendiri terpaksa dihina, diseksa, dimalukan dan diperangi kaumnya sendiri bahkan kehidupan baginda selama 23 tahun yang dipenuhi dengan darah dan air mata hanya semata2 supaya umatnya selamat dari menjadi bakaran api neraka nanti. Biar diri merana agar orang lain bahagia. Mesej kasih sayang dan rahmat untuk seluruh dunia!
"Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman" (Surah Taubah:128)
Kita yang mendakwa kita diri kita sebagai pendokong Islam, adakah kita sanggup "hidup untuk orang lain"?

Thursday, January 19

DAP: Parti Orang Celaru

Semalam beberapa jam sebelum memasuki dewan peperiksaan, teman serumah saya memberitahu berita ramai orang Melayu Islam mula menjadi ahli DAP (Democratic Action Party) yang merupakan serpihan PAP (People Action Party) yang dipimpin Lee Kuan Yew selepas terkeluarnya Singapura dari Persekutuan Malaysia pada 1965. Parti secara jelas dan teguh dengan prinsip mereka menyatakan bahawa : DAP tidak menggunakan atau mempergunakan mana-mana agama dalam dasar politiknya. Baca di sini. Kali ni seorang lulusan agama dari UM!!



Hati saya menjerit:
Ini sudah lebih! Ini celaru! Ini mengarut sangat dah!
Saya tak boleh dah tahan melihat kes demi kes yang menggadai prinsip Islam yang berlaku hari demi hari di Malaysia. Lepas satu, datang satu lagi...
"Bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi RasulNya serta bagi orang-orang yang beriman; akan tetapi golongan yang munafik itu tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)". (Surah Munafiqun: 9)
Saya sebagai penuntut Pengajian Islam di Universiti al-Azhar hanya mampu mengucapkan: Inna lillah wa inna ilaihi rojiun ( Kita semua milik Allah dan kepada-Nya kita kembali) bila melihat "Ustaz" ni. Matlamat hidup seorang muslim adalah ubudiyah (ketundukan) total kepada Allah. Mengembalikan hakimiah (Pemilik Kuasa) kepada Allah sebagai al-Hakim (Penggubal Kuasa) yang SATU dan MUTLAK dalam dunia ni. Bagaimana hakimiah Allah boleh tertegak dengan berjuang bersama DAP?! Apakah tiada wadah atau parti Islam lain untuk menegakkan Agama?
Haji Azhari bin Ismail merupakan seorang veteran DAP, mempunyai lulusan Pengajian Syariah dan pernah bertanding menentang bekas Menteri Kesihatan MCA Datuk Chua Jui Meng pada PRU 2004 di Parlimen Bakri, Johor. Kini beliau bergiat aktif membantu warga bandaraya di Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Bukit Bintang. Ikuti wawancara bersama beliau di sini

Seorang Muslim itu sifatnya apabila lonjakan iman di dalam dirinya bertembung dengan kebatilan yang jelas dan sesat, maka mereka akan melakukan hal yang sama seperti:

1) Muslim yang menyembunyikan imannya ketika mendengar kedegilan Firaun menerima dakwah Nabi Musa lalu dengan beraninya berkata
Dan seorang lelaki yang beriman antara pengikut Firaun, yang menyembunyikan imannya, berkata: "Apakah kamu akan membunuh seorang lelaki kerana dia mengatakan: Tuhanku ialah Allah,’ padahal dia telah datang kepadamu dengan keterangan daripada Tuhanmu? Dan jika dia seorang pendusta, maka atasnya kedustaannya itu, dan jika dia yang benar, nescaya akan menimpa kamu sebahagian daripada apa yang diancamkannya kepada kamu. Sesungguhnya Allah tidak membimbing orang yang melampaui batas lagi pendusta. Wahai kaumku! Bagi kamu kerajaan pada hari ini, berkuasa di bumi. Maka siapakah yang akan menolong kita daripada seksaan Allah jika ia datang kepada kita?" (Surah Ghafir:28-29)
2) Muslim yang berlari dari hujung bandar menyeru penduduknya menyahut seruan 3 orang utusan Allah bila sahaja mendengar kaumnya mendustakan mereka.
"Datanglah seorang lelaki dari hujung bandar itu dengan berlari, lalu memberi nasihat dengan katanya:" Wahai kaumku! Ikutlah Rasul-rasul itu.

Ikutlah orang-orang yang tidak meminta daripada kamu sesuatu balasan, sedang mereka adalah orang-orang mendapat petunjuk.

Dan (apabila ditanya: Sudahkah engkau menerima seruan mereka? Maka jawabnya): Mengapa aku tidak menyembah Tuhan yang menciptakan aku, dan yang kepada-Nyalah (aku dan) kamu semua akan dikembalikan?

Patutkah aku menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah? (Sudah tentu tidak patut, kerana) jika Allah yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku, dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku.

Sesungguhnya aku (kalau melakukan syirik) tentulah aku pada ketika itu berada dalam kesesatan yang nyata.

Sesungguhnya aku telah beriman kepada Tuhan kamu, maka dengarlah (nasihatku)". (Surah Yasin:21-25)
Bilamana seorang Muslim berijtihad dalam hidupnya berpandukan nas yang qatie (dalil yang disepakati Ulama' spt Quran, hadis, ijmak ulama' dan qias) dan nas yang zonni (dalil yg tak disepakati spt istihsan, masolehul mursalah etc) saya boleh menerimanya dan saya berlapang dada dengan mana2 gerakan Islam termasuk PAS yg bertindak begitu dalam tahaluf siasi mereka (dengan penuh berhati2 dan dasar nasihat atas Agama). Semoga Allah memberi anda pahala atas ijtihad tersebut. Tetapi bila seorang Muslim hanya berpandukan akal & logik dan menggunakan nas2 syarak selepas itu bagi menghalalkan tindakannya, sebagai seorang Muslim saya tidak boleh menerimanya. Akhir kata, tolak orang Islam yang masuk DAP.
"Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik (kebenaran) adalah seperti sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit". (Surah Ibrahim:24)
Ustaz Syed Qutb memberikan komentar beliau mengenai ayat di atas:
Sesungguhnya kalimah yang batil seperti pohon yang buruk. Kelihatan hidup, besar dan menarik. Lalu sebahagian manusia menyangka bahawa pohon ini lebih besar daripada pohon yang baik bahkan lebih kuat. Tetapi hakikatnya ia masih rapuh biarpun terus berakar umbi di dalam tanah. Ia hanya menanti ketika sebelum tercabut dari bumi kerana tidak stabil dan tidak kekal (Fi Zilal Surah Ibrahim)
Seorang lagi Melayu Islam yang memilih untuk menegakkan "keadilan Islam" yang difahaminya bersama DAP. Bekas Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Mohd Hata Wahari menjadi orang Melayu terbaru yang menyertai DAP. Awal bulan ini, penulis blog Sakmongkol AK47 yang juga bekas ADUN Pulau Manis dari Umno, Mohd Ariff Sabri Aziz juga menyertai parti itu. Selain Sakmongkol yang merupakan bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan sehingga tahun 2004, turut dikatakan berbuat demikian ialah seorang lagi penulis blog Umno dan veteran parti itu, Aspan Alias.

Cara Fikir Masa Kini
Saya melihat trend sekarang dalam politik Malaysia adalah tumbangkan "kezaliman" bagi definisi mereka & apa kesudahan atau natijah selepas itu, itu cerita lain & lain kali punye citer.

Fikh mengenai mengenai tumbangkan kezaliman dengan apa jua cara tanpa memikirkan secara serius natijah apa yang bakal terjadi pada masa depan Islam dan umatnya masih dalam kajian saya. Masih mencari istidlal syarie (nas2 syarak) dan fikh ulama' dalam bab ini.

Disebabkan fikh ini yang berleluasa di kalangan umat Islam di Malaysia, bagi saya ia antara faktor mengapa orang Islam melihat tiada masalah menegakkan kebenaran bersama DAP!

Pegangan Saya setakat ini

Namun, saya masih belum mejumpai istidlal (dalil2 syarak) yang membuat saya tenang. Oleh itu, sehingga hari ini pegangan saya adalah seperti yang dijelaskan As-Syahid Syed Qutb di dalam tulisan beliau, Maalim fi Toriq:
Barangkali ada pula orang berkata: Bahawa Nabi Muhammad SAW boleh menjalankan dakwah reformasi untuk memperbaiki keadaan masyarakat supaya dapat meninggikan tingkatan moral dan membetulkan sendi-sendi perjalanan masyarakat itu serta kemurnian jiwa para anggotanya.

Orang lain pula mungkin berkata: Bahawa pada ketika itu Rasulullah boleh mendapatkan beberapa orang tertentu yang telah dirosakkan oleh masyarakat itu, lalu membimbing mereka menyahut seruan reformasi itu, seperti yang kerap dilakukan oleh tokoh-tokoh reformasi lainnya.

Mungkin ada pula pendapat lain yang mengatakan kalaulah Rasulullah SAW berbuat seperti itu nescaya beliau akan disambut dan disanjung oleh sebahagian besar orang yang masih suci moral dan jiwanya, dan dengan demikian itu tambah mendekatkan penerimaan seruan akidah yang dipeloporinya daripada dicetuskan seruan LA ILAAHA ILLALLAH itu, yang ternyata telah mendapat tentangan hebat sejak dari mula lagi.

Tetapi Allah SWT Maha Mengetahui bahawa itu bukanlah jalannya. Maha Mengetahui bahawa moral dan akhlak yang baik itu tidak akan dapat tegak melainkan di atas asas akidah yang membuat pertimbangan-pertimbangan, dan menetapkan nilai-nilai, seperti juga akidah itulah menetapkan kuasa yang menjadi tempat tegaknya pertimbangan dan nilai itu, dan balasan atau ganjaran yang dimiliki oleh setiap kuasa itu ke atas orang yang patuh atau melanggarnya.

Sebelum akidah itu diterapkan dan sebelum kuasa itu ditegakkan, maka nilai-nilai itu menjadi goyang dan tak tetap. Begitu jugalah moral dan akhlak yang didirikan di atas nilai-nilai yang goyang akan menjadi goncang dan rapuh; tiada panduan, tiada ganjaran dan tiada kuasa apa pun.

Monday, January 16

Lagu: Muhammad al-Amin

Saya dalam bab lagu2 ni lebih kepada minat peribadi. Tak kisah orang nak kata apa. Saya pun bukan ahli dalam bidang ni. Asalkan menepati syariat dan jauh dari melalaikan. Kawan2 saya kata selera lagu2 saya old-skool dan ketinggalan zaman. Mereka juga bosan bila saya membuka player lagu2 saya kerana asyik2 lagu yang sama berulang2. Nak buat macamana kerana saya meminati sesebuah lagu kerana dua perkara:

1. kekuatan senikata
sehingga ke hari ini saya masih tidak menemui kumpulan2 muzik atau nasyid yang mampu memberi kesan mendalam sepertimana kumpulan2 nasyid 80an dan 90an. Muzik mereka memang x valid dah. Tapi saya suka menghayati lirik2nya. Sebab tu saya akan ulang dan ulang. Lagu2 dendangan kumpulan Nadamurni, The Zikr, Suara Generasi dan Nahwan Nur masih tidak jemu didengar hingga ke hari ini. Tapi kumpulan macam Qatrunnada awal2 out dari senarai saya kerana terlalu "purba".

2. keindahan melodi
saya juga tertarik dengan mana2 kumpulan yang mampu kreatif dalam pembawaan lagu2 mereka. Artis2 seperti Yasin, Kopratasa, Mirwana, Man Bai, Maher Zain, Yusuf Islam, Zahid dan mana2 kumpulan. Tapi artis jenis camni, saya akan dengar sampai bosan dan takkan dengar lagi selepas itu.

hehe. cabaran artis hari ini menggabungkan dua elemen di atas supaya mendapat sokongan orang seperti saya.

Kali ini ingin saya kongsikan sebuah lagu yang sekian lama saya mencarinya kerana lupa tajuk lagu. Ramai yang saya tanya tapi mereka tidak ingat juga. Alhamdulillah. Terima kasih yang tolong carikan :)

Lagu yang sangat menyentuh hati. Menerangkan hakikat perjuangan yang kita warisi dari baginda s.a.w....andaikata baginda masih hidup, apa pandangan baginda terhadap perjuangan kita?

Dedikasi buat semua pendokong perjuangan Islam atas apa warna bendera anda sekalipun, ketepikan perbezaan kita. Demi masa depan Islam di Malaysia...teladani Nabi kita.

Juga buat Dato' Dr. Hasan Ali, tokoh yang saya kenali sejak sekolah dahulu. Beliau salah seorang keluarga yang menghantar anak beliau ke sekolah saya dahulu. Teruskan perjuangan Dato' demi Islam dan umatnya. Anggaplah ia asam garam perjuangan. Moga Allah menetapkan hati atas kebenaran dan jauh dari hawa nafsu.




Lagu: Muhammad al-Amin
Album: Muhammad Habibi oleh Rabbani
Artis: Harakat Madani feat Ust Asri Rabbani

Engkau digelar Muhammad al-Amin
Kerna akhlakmu melembut hati
Penuh hikmah berkasih sayang
Penuh ikhlas dan keadilan
Kau disenangi dihormati
Mengajar ummat berakhlak tinggi

Di kala budaya jahiliah
Merosakkan hidup menghitamkan hati
Engkau zahir engkau tampil
Dengan bicara wahyu mulia
Menunjuk ummat jalan ke syurga
Menjauhkan dari siksa neraka

Engkau membawa Dinul Islam
Agama sempurna yang bersusila
Mentauhidkan Allah tuhan yang esa
Memimpin umat hidup bermartabat
Tiada sengketa tiada berbeza
Sejahtera dunia akhirat

Sungguh engkau Rasul mulia
Pada Ilahi cinta tertinggi
Pada ummat berjasa murni
Halus peribadi bersulam budi
Tiada siapa dapat menandingi
Rasul pilihan penghulu nabi

Ya Rasulallah....
Engkau wariskan Quran dan Sunnah
Untuk bekalan ummat kemudian
Agar selamat dari kerosakan
Juga cabaran dan kelalaian

(Harakat Madani feat Ust. Asri Rabbani)

Sunday, January 15

Surah Kahfi: Kisah Zulkarnain (Bahagian I)

Sudah lama saya berniat untuk menulis berkenaan al-Quran dan keindahannya. Al-Quran adalah mukjizat paling hebat pernah diberikan Allah kepada manusia. InsyaAllah jika diberikan kesempatan tenaga dan masa saya cuba kongsikan apa yang indah dan cantiknya uslub (cara) al-Quran menerangkan sesuatu perkara dan pelbagai rahsia yang sangat berharga untuk dikutip sebagai bekalan. Jadi ini adalah posting saya yang pertama dalam bab ini. Antara banyak2 surah di dalam al-Quran yang menjadi minat saya mengkajinya sejak dahulu adalah Surah Kahfi yang digalakkan kita membacanya pada setiap hari jumaat.
"Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat diterangi baginya dengan cahaya tempoh antara dua Jumaat" (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)
Surah yang dipenuhi kisah2 umat terdahulu yang sangat menarik untuk dijadikan pengajaran generasi hari ini. Generasi di mana al-Quran sudah jauh dari kehidupan mereka... Generasi yang melihat al-Quran seperti buku2 di perpustakaan... Generasi yang membiarkan al-Quran berhabuk di rak-rak buku.... Ya Allah, jadikan al-Quran syafaat bagi kami bukannya hujah (yang menentang) bagi kami di akhirat nanti....

Saya akan kongsikan beberapa point2 penting yang dikeluarkan ulama' Islam selepas ini supaya ketika kita membaca dan menghayati ayat2 al-Quran, ia akan meresapi jiwa dan sanubari kita lalu menolak kita untuk berjihad dan berjuang seperti Rasulullah s.a.w dan para sahabat.

Antara kisah menarik di dalam surah ini ia menceritakan suatu kaum yang dijumpai Zulkarnain di antara dua gunung. Firman Allah s.w.t:
"Hingga apabila dia (Zulkarnain) telah sampai di antara dua buah gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti bercakap.
Mereka berkata: “Hai Zulkarnain, sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj itu orang-orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka". (Surah al-Kahfi:93-94)
Antara persoalan yang bermain di fikiran saya ketika itu, bagaimana mereka mampu bercakap mengenai masalah mereka dan pertuturan mereka mampu difahami Zulkarnain padahal jelas al-Quran menyatakan kaum tersebut tidak mampu bercakap?

1. adakah mereka bercakap menggunakan bahasa isyarat?
2. adakah mereka bercakap menggunakan bahasa tersendiri dan Zulkarnain dikurniakan Allah kefahaman memahami bahasa mereka seperti Nabi Sulaiman a.s dapat memahami bahasa semut dalam Surah an-Naml?

Saya cuba mencari jawapan daripada kitab2 tafsir yang ada tetapi tidak menemui jawapan yang senang difahami sehinggalah baru2 ini ketika saya mendengar khutbah Jumaat yang disampaikan salah seorang pensyarah di universiti saya, Dr. Muhammad Yusri Hani, salah seorang ulama' al-Azhar dan pimpinan Ikhwan di Mansurah saya temui jawapannya.
Dr. Yusri Hani, dikenali sebagai Buah Hati Rakyat Mansurah. Beliau sangat dicintai oleh penduduk Mesir di kawasan tempat tinggal saya. Tiada orang yang tidak pernah mendengar namanya kecuali kebaikan sahaja. Beliau pernah dipenjarakan di zaman Presiden Hosni Mubarak dan hidup dalam buangan di Arab Saudi ketika saya sampai di Mansurah pada 2008. Beliau hanya kembali selepas kejayaan Revolusi 25 Januari yang disifatkan rakyat Mesir sebagai percaturan Allah s.w.t untuk masa depan Islam yang gemilang. Dalam Pilihanraya Dewan Rakyat baru2 ini, beliau telah mendapat kemenangan mudah tanpa banyak saingan kerana lawan2 politik beliau tidak mahu bertanding kerana hormatkan peribadi dan ilmu beliau. Aku ingin sekali mencontohi dirimu. Dihormati kawan dan lawan.

Kata beliau:
"Mereka tidak mampu bercakap kerana mereka ditekan, dizalimi dan diseksa hingga hilang kemampuan untuk menuturkan kebenaran kerana hidup di dalam ketakutan" ketika mentafsirkan ayat:
"Hai Zulkarnain, sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj itu orang-orang yang membuat kerosakan di muka bumi
"Setelah mereka merasa tenang, selamat dan tenteram. Maka mereka akhirnya mampu menuturkan perkataan dan mengadu permasalahan mereka. Mereka merasa selamat dan aman dan yakin setelah melihat kedatangan bala tentera yang kuat dan dipimpin oleh seorang pemimpin adil, soleh, wara', tawadu' dan mujahid.
maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka"
ulas Dr. Yusri dalam khutbah beliau. Saya mendengar penuh khusyuk dan tersenyum sendirian. Ya Allah, alangkah indahnya hidup bersama al-Quran.

Khutbah beliau menceritakan Fikh Siasah (Politik) di dalam al-Quran yang diterangkan daripada kisah Zulkarnain. Beliau menyatakan 4 ciri untuk membina sebuah negara Islam yang diberkati dan menjalankan fungsi yang dituntut Allah s.w.t. (Ciri Pemimpin Negara, Ciri Perlembagaan Negara, Ciri Rakyat dan Ciri Negara yang diidamkan)

Saya akan sambung dalam post yang seterusnya...

Thursday, January 12

Ha, kan dah susah!

"Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, dan pertukaran malam dan siang, sungguh terdapat ayat-ayat (tanda-tanda) bagi orang yang berfikir). (Iaitu) orang yang mengingati Allah semasa berdiri, duduk dan berbaring dan mereka bertafakur (memikirkan dengan mendalam) tentang penciptaan langit dan bumi (lalu mereka mengucapkan): “Wahai Tuhan kami! Tidak Engkau jadikan (semua) ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau Ya Allah! Lindungilah kami daripada azab neraka". (Ali Imran: 190-191)
12 januari 2012. Allah selalu mengajar diri saya supaya memandang satu perkara secara luas. Celikkan mata dan belajar satu perkara dari sesuatu peristiwa. Lebih kurang macam teguran direct from Him dalam hidup ni.

Saya baru selesai exam paper Hadis Mauduie (subjek membincangkan sesuatu isu dalam kehidupan manusia dengan hanya menjadikan Hadis Nabi sebagai dalil perbahasan. cth: Isu Pendidikan di dalam Islam. So, segala macam hadis Nabi s.a.w berkaitan pendidikan akan dibahaskan). Hadis adalah sumber rujukan kedua umat Islam selepas Quran. So, sebagai mahasiswa Pengajian Islam, semestinya kemampuan mereka menguasai sumber ini yang menentukan kuat atau rapuh ilmu mereka.

Paper hari ini memang mencabar dan benar2 menguji part kekuatan hafalan saya semata2. Dengan izin Allah, jika soalan meminta dalil2 al-Quran akan lebih mudah bagi saya. Tetapi 70% soalan kali ini meminta para pelajar memberikan matan2 (teks) Hadis untuk isu2 yang dibahaskan. Saya sudah menjangkakan soalan berbentuk begini akan keluar tapi tidaklah peratusannya setinggi 70%. So, hari ini memang menguji kami di Tahun 4 ni. Tajuk perbahasan pula bukan calang2 tajuk tapi tajuk yang saya kurang berinteraksi dengannya sebelum ini. "Isu2 Utama Wanita di dalam Islam". So, hadis2 sudah tentu berkaitan dengan wanita from A to Z. Oleh kerana itu saya rasa sangat sukar kerana terpasksa menghafal perkara yang baru dalam jumlah yang bukan sedikit.

Ketika di dewan peperiksaan, saya memerhatikan teman2 saya berkerut dahi mereka melihat soalan. InsyaAllah ustaz2 semua. Pasti antum dimudahkan Allah. Jangan risau, ceriakan wajahmu :)

Di dalam bidang hadis, pengelasan taraf seseorang ulama' di dalam Islam adalah berdasarkan berapa banyak hadis yang mereka hafal kerana mereka bertanggungjawab mengeluarkan sesuatu hukum.
Muhaddis: orang yang mahir dengan hadis dan menghafal kurang daripada 100,000 hadis.
Al-Hafiz: Menghafaz sebanyak 100,000 hadis dengan isnadnya.
Al-Hujjah: Darjatnya lebih tinggi daripada al Hafiz. Menghafal 300,000 buah hadis termasuk matan, sanad, jarh, ta’dil dan sejarahnya.
Al-Hakim:Mengetahui segenap hal berkenaan hadis, menghafal lebih daripada 800,000 buah hadis.
Amirul Mukminin fil Hadis: Darjat tertinggi di kalangan ahli hadis. Menguasai semua hadis dan segala cabang ilmunya. Tidak ramai ulama' mencapai taraf ini antaranya Imam Syukbah al-Wardi, Imam Malik, Imam Bukhari dan Ibnu Hajar al-Asqalani.
Alangkah jauhnya diri kita dalam mencapai taraf begini. Mahasiswa Pengajian Islam mesti berusaha menghafal dan menghafal kerana inilah kerja asasi anda di sini. Jauhkan masa lapang kita dari terisi dengan perkara2 yang kita sendiri tahu baik buruknya.

Pengajaran No. 1: Hafalan perlu sentiasa diulang2 dan dijaga daripada hilang. Jika tidak ia akan berkarat. Bila sesuatu alat berkarat, sangat sukar menjalankan fungsinya.

Pengajaran No. 2: Tips saya yang boleh dikongsikan: Rajin mengulang + Jauhi dosa = Kuat Ingatan. Teringat jawapan ustaz saya ketika di maahad tahfiz dulu, Ustaz Abdul Muhaimin ketika ditanya dalam kuliah mingguan beliau:
Adakah makan kepala ikan akan membuatkan kita pelupa?
Jawapan dia spontan tetapi mendalam:
Kita lupa bukan sebab makanan tapi sebab tengok peha nyonya.
**baru2 ni, saya dan kawan2 lepas kepenatan kerja2 seharian pergi berjalan2 di salah satu tempat istirehat yang menarik di Mesir. Bila kami selesai dan ingin pulang, tiba2 terdengar bacaan al-Quran dari sebuah kedai di situ.
"Wahai orang yang beriman! Mengapakah (keadaan) kamu, jika dikatakan: “Pergilah kamu (berjihad) pada jalan Allah,” kamu rasakan (keberatan seolah-olah) badan kamu terikat pada bumi? Apakah kamu lebih (merasakan) puas dengan dunia daripada akhirat? Maka tidaklah kesenangan kehidupan dunia ini (berbanding kesenangan) dalam akhirat kecuali sedikit." (Taubah:38)
Saya dan teman tergelak (bukan kerana memperlekeh). Tapi betapa Allah memberitahu bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kepenatan dan mengeluarkan keringat. Ya, kerehatan kita hanya di sana......Terima kasih ya Allah!

Saturday, January 7

Selayaknya kau bergelar AZHARI!

Semalam saya diberi kesempatan bertemu salah seorang tokoh mahasiswa al-Azhar yang saya kagumi. Alhamdulillah, berpeluang belanja orang seperti beliau apalah sangat jika dibandingkan lautan ilmu yang ada padanya. Beliau adalah qudwah bagi kami di Mesir dari sudut ilmu dan harakah.

Kami tidak menyucikan dan mengagungkan sesiapa kecuali Allah s.w.t

Ustaz Syamil Esa. Alhamdulillah, beliau memaklumkan pada saya, nama beliau sudah diterima untuk memasuki program Master di Universiti al-Azhar. Moga beliau dikurniakan kesabaran yang tinggi. Amin. Selalunya topik perbincangan saya dan beliau banyak berkisar mengenai aktivisme siswa, hukum fikah, isu2 tanah air dan hal2 peribadi. Di kesempatan ini, tujuan saya keluar makan dengan beliau hanya satu. Apakah peranan yang boleh kami sama2 mainkan dalam memperkemaskan pemantapan diri kami dan rakan2 mahasiswa di Universiti al-Azhar agar selayaknya bergelar Azhari?

Sambil menikmati hidangan ayam goreng di sebuah restoran terkenal di Mansurah, kami bertukar2 pandangan. Kami sudah memerhatikan saban tahun, graduan al-Azhar yang menamatkan pengajian mereka pulang ke tanah air. Bilangan mereka bukan sedikit tetapi 200-300 orang setiap tahun. Namun, satu persoalan.
Bagaimanakah impak yang sepatutnya berlaku kepada lanskap negara bila angka yang besar ini pulang?
Saya tidak ingin menyentuh sisi negatif dalam tulisan saya ini. Mana2 tempat di dunia ini pasti mempunyai kelemahan mereka yang tersendiri. Dan jiwa saya sendiri tidak suka menyalahkan sesuatu tetapi lihat apakah peluang dan ruang yang ada untuk kita gunakan secara optimum. Dari situ kita bergerak.

Antara isu besar yang melanda generasi muda hari ini ialah faktor keberkatan masa. Mengapa tidak just tulis "masa"? Nabi s.a.w pernah berpesan pada para sahabat:
2 nikmat yang sering dilupakan kebanyakkan manusia. Kesihatan dan masa lapang. (Riwayat Bukhari)
Ya Allah, berkatilah umatku di pagi harinya" (Riwayat Abu Dawud)
Generasi hari ini tidak kiralah mana tempat sekalipun, banyak menghabiskan masa mereka di hadapan gajet2 canggih dan aplikasi2 yang bermacam2 hingga mengambil banyak masa dari kehidupan mereka. Aplikasi2 iPhone, android, BB, FB, Twitter dan lain2 adalah nikmat Allah yang banyak memudahkan urusan kita pada hari ini. Namun, bagaimana kita men"catur"kan penggunaannya itu satu persoalan yang mesti difikir2kan.

Kerisauan kami adalah jika perkara ini berlaku kepada mahasiswa2 Pengajian Islam yang membawa Misi Agama:
Dan tidak seharusnya orang beriman itu pergi (berperang) semuanya, tetapi alangkah baiknya jika daripada kalangan tiap-tiap golongan itu keluar sebahagian (daripada mereka) untuk memperdalamkan pengertian tentang al-din (agama), dan (dengan demikian) membolehkan mereka memberi peringatan kepada kaum mereka apabila mereka kembali semula kepada mereka, supaya (kaum) mereka berwaspada" (Surah Taubah:122)
Kerja2 ustaz, ustazah dan golongan agamawan bukan sekadar mampu menjawab persoalan hukum fekah semata2. Tetapi lagi luas daripada itu. Memastikan negara dan masyarakat hidup berpandukan petunjuk al-Quran dan Sunnah dalam kehidupan mereka. Dari bangun tidur hinggalah ke urusan pemerintahan negara.

Ya, seorang graduan Agama semestinya banyak menghabiskan masa mereka dengan sebaiknya.Saya bersetuju dengan pendapat Ustaz Syamil bahawa kekuatan seorang Agamawan terletak pada sejauhmana dia menguasai ISTIDLAL SYARIE (dalil-dalil yang menjadi sandaran sesuatu hukum-hakam). Itulah kerja asasi mereka di sini. Dan itulah asas kepada peranan mereka di tanah air nanti. Caranya bagaimana?
Menghafal. Menghafal. Menghafal.
Berusaha menghafal al-Quran. Berusaha menghafal ratusan hadis Rasulullah s.a.w. Berusaha menghafal kata-kata Sahabat, Tabien dan para ulama' seperti Abu Hanifah, Malik, As-Syafie, Ahmad, Ibnu Hajar, Ibnu Taimiyah dan lain2.
شكوت إلى وكيع سوء حفظي * فأرشدني إلى ترك المعاصي
وأخبرني بأن العلم نور* ونور الله لا يُهدى لعاص
"Aku mengadu kepada guruku, Imam Waqi' akan lemahnya hafalanku,
Maka beliau menunjukkanku supaya meninggalkan maksiat
Dan memberitahuku bahawa Ilmu itu cahaya
Dan cahaya Allah tidak akan masuk kepada jiwa yang penuh maksiat"
(Syair Imam Syafie menggambarkan keluhan beliau mengenai hafalan beliau yang hilang)
Adakah pendapat ini tiada asasnya? Tidak, lihatlah kepada tujuan pengumpulan al-Quran di zaman Abu Bakar. Apakah peristiwa yang mendorong kepada usaha tersebut? Saidina Abu Bakar pada awalnya enggan melakukannya kerana perkara itu tidak pernah dilakukan di zaman Rasulullah s.a.w. Namun, atas desakan dan rasional Umar al-Khattab maka cadangan tersebut diterima oleh semua sahabat Nabi s.a.w.Ya, peristiwa kesyahidan penghafal al-Quran yang ramai dalam Peperangan Yamamah telah membuka mata Saidina Umar. Kepentingan generasi yang menguasai al-Quran dan hadis. Cukuplah kisah Imam Syafie yang menhafal kitab Muwatto' karangan Imam Malik sebelum berguru dengannya sebagai tambahan.

"helwa?" sapa budak Arab di situ bertanya mengenai hidangan kami tu. "Quwais! Laziz awi!" balas kami masing2.

InsyaAllah, perbualan kami selesai dengan habisnya secawan aiskrim sundae strawberi. Setuju, hafalan sahaja tidak cukup. Perlu kepada satu support system yang kemas dan berkesan. Kami akan bincang lagi selepas ni, insyaAllah. Mudahan2 Malaysia mendapat rahmat daripada kepulangan graduan al-Azhar yang amanah terhadap ilmu dan tanggungjawab menyebarkannya kepada manusia.

Agar engkau selayaknya bergelar seorang Azhari!

Sunday, January 1

Jubli Perak: Ciptalah Kematian yang Anda Inginkan

Semalam masuk ke tahun baru, 2012. Wah! 25 years....macam2 "Idin...idin...idin...". Kisah hidup yang dilalui bermacam2....tak terkata.

Perkara biasa yang saya biasa lakukan adalah membuat analisis terhadap diri sendiri. Apakah yang telah saya raih setahun yang lepas? Apakah kekurangan yang perlu saya baiki untuk hari2 mendatang? Apakah target2 yang saya letak untuk diraih setahun kemudian?

Banyaknya soalan berkisar mengenai “APAKAH”. Bagi saya, masalah besar kebanyakan orang2 yang saya berinteraksi tapi tidak semua pada hari ini bukanlah pada bagaimana, siapa, bila atau mengapa. Masalah mereka adalah mereka tidak tahu apa yang ingin mereka buat dalam hidup ini. Ini sekadar pendapat peribadi. Sesetengah orang jelas mengapa mereka berada di sesuatu posisi dalam hidup ini. Namun, apakah yang patut mereka lakukan dan apakah yang terbaik untuk dilakukan mungkin berbeza. Di sini adalah titik terpenting kerana bagi saya, selepas ini tenaga dan kemampuan akan disalurkan pada apa yang kita letak.
Determine the thing that can and shall be done, and then we shall find the way.
(Abraham Lincoln)
Adapun yang masih tidak tahu “MENGAPA” mereka berada di dunia ini, saya doakan kita semua mendapat hidayah petunjuk dari Allah s.w.t samada dengan usaha kita sendiri atau perantaraan orang-orang yang salih dan baik.

Maaf ayat pening2….al-Quran sahaja yang boleh menerangkan dengan baik.
"Dan (alangkah ngerinya), jika sekiranya kamu melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): “Wahai Tuhan kami, sekarang kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, sesungguhnya kami sekarang adalah orang-orang yang yakin” (Surah Sajadah:12)
ما ندمت على شيء ندمى على يوم غربت شمسه نقص فيه أجلى ولم يزد فيه عملي
“ Aku tidak menyesal akan sesuatu kecuali aku menyesal apabila melihat matahari terbenam, rupa2nya umurku semakin berkurang sedangkan amalanku tidak sedikitpun bertambah” (Abdullah bin Mas’ud r.a)
Before it is too late for all of us……isk2...isk2....

Bergambar di Stadium Olimpik Mansurah. Keluar sekejap melihat latihan skuad bola sepak ISMA-Mesir cawangan Mansurah, IMAN-FC sebelum tahun 2011 melabuhkan tirainya. Hati kecil menjerit ketika menyaksikan latihan mereka: Hoi bola! Geram aku melihat rupamu yang bulat. Tapi apakan daya....hanya senyuman je untukmu wahai bola.

Ketika saya sedang menulis ini, saya masih berusaha menghabiskan buku tulisan pensyarah saya di al-Azhar, Dr. Husain Abdul Hamid Ahmad al-Bar yang berkisar mengenai ayat-ayat mutasyabihat (nampak serupa tetapi tak sama) di dalam al-Quran. Tak rugi saya ambil bidang Tafsir (pada asalnya, Universiti al-Azhar mecadangkan saya dalam bidang Akidah dan Falsafah kerana result yg lebih strong dalam subjek2 bidang itu). Rupanya Allah mahukan saya lebih rapat dan memahami firman2-Nya kerana diri saya masih jauh lagi untuk memahami Perlembagaan Hidup saya ini dengan sebaik-baiknya. Semoga Allah terus memberi saya rasa cinta kepada AL-Quran untuk dihafal dan diamalkan.

Alangkah seronoknya jiwa saya apabila membaca tulisan2 As-Syahid Sayyid Qutb, penulis Fi Zilal Quran ketika mengungkapkan bagaimana para sahabat berinteraksi dengan al-Quran sehingga berjaya menjadi Generasi al-Quran yang unik:
Rasulullah SAW bertujuan membentuk satu generasi yang bersih hatinya, bersih pemikirannya, bersih pandangan hidupnya, bersih perasaannya, dan murni jalan hidupnya dari sebarang unsur yang lain daripada landasan Ilahi yang terkandung di dalam Al-Quran. Generasi sahabat-sahabat itu telah menerima panduannya daripada sumber yang tunggal itu sahaja. Oleh kerana itulah generasi itu telah berhasil membentuk sejarah gemilang di zamannya. (Petunjuk Sepanjang Jalan)
Beliau turut menyebut ciri seterusnya...
Para sahabat di dalam generasi pertama itu tidak mendekatkan diri mereka dengan Al-Quran dengan tujuan mencari pelajaran dan bahan bacaan, bukan juga dengan tujuan mencari hiburan dan penglipur lara. Tiada seorang pun dari mereka yang belajar Al-Quran dengan tujuan menambah bekal dan bahan ilmu semata-mata untuk ilmu dan bukan juga dengan maksud menambah bahan ilmu dan akademi untuk mengisi dada mereka sahaja. Bahkan dia pelajari Al-Quran itu dengan maksud hendak belajar bagaimanakah arahan dan perintah Allah dalam urusan hidup peribadinya dan hidup bermasyarakat, juga urusan hidup mereka sendiri dari hidup masyarakat mereka. Dia belajar untuk dilaksanakan serta merta, seperti seorang perajurit menerima, “arahan harian” atau “surat pekeliling” bagi dilaksanakan serta merta! (Petunjuk Sepanjang Jalan)
p/s: al-Quran adalah panduan hidup saya menuju hari2 mendatang 2012. Apakah aku diizinkan hidup atau aku akan dijemput lebih awal?