Monday, December 26

Malaysia. Bersabar sebentar ya!

Tengah exam mode. Tapi still ada masa untuk update blog. Bukan apa, time2 camni la dapat keluar dari rutin harian sebab cuti peperiksaan sebulan. Idea pun banyak mencurah2 time cmni. Peperiksaan Semester Satu bagi pelajar undergraduate Universiti al-Azhar semakin menghampiri.

Tahun 2011/2012 adalah tahun akhir pengajian saya bagi memperoleh ijazah pertama. Sejak saya mula menjejakkan kaki di bumi Mesir pada 26 Ogos 2008, pejam celik sudah hampir 4 tahun saya berada di Perlembahan Nil yang penuh dengan pelbagai kisah suka dan duka saya di sini.

Jatuh Cinta Sejak Sekolah lagi

Sejak saya di Tingkatan Satu lagi saya bercita-cita melanjutkan pelajaran ke Mesir. Berkenalan dan membesar bersama graduan2 al-Azhar di sekolah selama 7 tahun dalam hidup saya meransang keinginan tersebut. Saya bersetuju dengan kenyataan ini:
Your outlook upon life,your estimate of yourself,your estimate of your value are largely colored by your environment. Your whole career will be modified, shaped, molded by your surroundings, by the character of the people with whom you come in contact every day (Orison Swett Marden)
Kisah yang mak saya ceritakan sendiri tentang cita-cita arwah datuk saya yang mahu ke Universiti al-Azhar, Almarhum Tuan Haji Ustaz Abd Aziz bin Nordin, antara ahli terawal PAS Johor yang tidak kesampaian atas masalah kewangan membangkitkan lagi keinginan tersebut. Susah payah beliau yang sanggup berulang-alik ke Singapura untuk mendapatkan bahan bacaan tentang kebangkitan Islam di Timur tengah seperti Majalah al-Muslimun dan Buku tulisan Syakib Arsalan “Kenapa Umat Islam Mundur tetapi Bangsa lain Maju dan Makmur?” yang pernah saya jumpa di stor milik beliau. Buku-buku ini masih lagi dalam simpanan makcik-makcik saya.

Bergambar di depan Fakulti Usuluddin dan Dakwah, Universiti al-Azhar Mansurah bersama Ust Haidar dan Akh Muhammad dari Beheira. Saya memanggil beliau Muhammad "Mumtaz". Beliau seorang pemuda Mesir yang cintakan Islam, mumtaz (cemerlang) setiap tahun dan menghafal ratusan syair dan hadis. Beliau banyak membantu saya ketika tahun satu dan dua. Kami juga sering berbincang isu Mesir dan al-Azhar. Kami berpisah di tahun tiga selepas beliau mengambil bidang Hadis manakala saya bidang Tafsir.

Tempoh 3 tahun saya di sini telah saya saksikan pelbagai peristiwa suka duka samada terhadap diri saya atau rakyat Mesir sendiri. Dari zaman diktator sang Penguasa yang zalim, Presiden Hosni Mubarak sehinggalah kejayaan Revolusi 25 Januari menjatuhkannya. Kini Mesir sedang bertungkus lumus membina semula negara mereka setelah sistem mereka dirosakkan oleh tangan-tangan yang zalim bermula dari Presiden Gamal Abd Nasir sehinggalah Presiden Hosni Mubarak. Kuasa Barat sendiri tidak akan membenarkan Mesir memimpin dunia Islam seperti yang tercatat dalam sejarah mereka yang gilang-gemilang.

Saya bersama teman-teman berkesempatan menziarahi kubur as-Syahid Hasan al-Banna ketika tahun 2008 di Mesir. Setelah lebih 60 tahun, Ikhwan Muslimin dibantai dan dizalimi tanpa belas kasihan. Pengasas gerakan ini telah memulakan jalan berduri ini. Kemudian diikuti ratusan pimpinan mereka yang soleh telah ditangkap dan dipenjara sejak Revolusi 1952 lagi. Tokoh2 mereka seperti As-Syahid Syed Qutb dan As-Syahid Abdul Qadir Audah antara mangsa perjalanan hitam yang dicipta oleh Presiden Gamal Abd Nasir buat Umat Islam dan Mesir sendiri . Berpeluang bertemu dengan pemuda Ikhwan di universiti2 dan membina hubungan dengan mereka adalah satu nikmat yang perlu dihargai mahasiswa al-Azhar.

Countdown 3,2,1

Kini dengan hampirnya masa saya untuk menggenggam segulung ijazah (amin. Moga Allah mudahkan), saya menulis ini untuk mengingatkan diri bahawa tempoh 4 tahun tidak cukup untuk saya mengutip lautan ilmu harakah dan dakwah di Mesir ini. Sesungguhnya hanya keazaman yang kuat dan cita-cita yang jelas akan mampu membantu setiap orang mencapai cita-citanya. Sedangkan orang yang kabur matlamat hidupnya, menyerahkan kepada takdir dan lemah semangat tidak sama sekali menolongnya.
Dan tidak seharusnya orang beriman itu pergi (berperang) semuanya, tetapi alangkah baiknya jika daripada kalangan tiap-tiap golongan itu keluar sebahagian (daripada mereka) untuk memperdalamkan pengertian tentang al-din (agama), dan (dengan demikian) membolehkan mereka memberi peringatan kepada kaum mereka apabila mereka kembali semula kepada mereka, supaya (kaum) mereka berwaspada" (Surah Taubah:122)

Bergambar bersama ahli ISMA-Mesir cawangan Mansurah dalam majlis Tahnik Aisyah binti Muhammad. Mereka adalah teman terbaik yang pernah saya jumpai sepanjang hidup ini. Pengalaman bekerja "start from scratch" saya peroleh di sini. Semoga dakwah dan tarbiyah di Mansurah terus maju. Mansurah memang sesuai sekali namanya :)

Akhirnya usia kita yang semakin dewasa menuntut kita semua untuk lebih matang dalam pertimbangan kita. Zaman saya “berseronok” dan “selesa” ketika di tanah air dahulu berubah sebaik sahaja melihat kesungguhan pemuda-pemuda dan tokoh-tokoh Ikhwan siang dan malam menyampaikan risalah Islam, mendidik dan membimbing masyarakat walaupun ditekan dan dipenjara bertahun-tahun. Pengalaman ketika di Tahun Satu dan Dua di Mansurah menyedarkan saya. Pengalaman hidup di bawah pemerintahan Regim Mubarak selama 2 tahun adalah pengalaman berharga yang tidak mungkin saya lupakan. Menyaksikan pengalaman dakwah ketika itu pun sudah berharga apatah lagi ketika menyaksikan dakwah ketika kebebasan dan keamanan diperolehi!

Mesir telah banyak mengajar saya erti kesabaran, kesungguhan, pengorbanan, buang budaya menunggu perubahan dan kejayaan, simptom menyalahkan keadaan, teguh pada matlamat dan perlunya bergantung kepada Allah s.w.t dalam setiap tindakan kita. Kehidupan masyarakat mereka yang susah dan ringkas tetapi memiliki sifat peramah amat mengagumkan diri saya. Sikap ringan tulang dan bersedia membantu bila2 masa yang ada pada masyarakat Mesir sangat perlu dalam membentuk diri ini. Rugilah sesiapa yang melihat Mesir dari sudut kekotoran dan negatif mereka sahaja. Sedangkan perkara positif itu sangat banyak. Bagaimana masjid mereka boleh penuh terutama di akhir Ramadhan ketika rakyat Malaysia sedang sibuk bersiap menyambut raya. Itulah sebaik-baik tentera di atas muka bumi.

Saya bergambar bersama 2 rakyat Mesir di depan kereta kebal Tentera Mesir di Mansurah ketika awal2 Revolusi 25 Januari berlangsung. Walaupun suasana negara sedang bergolak, mereka tetap gembira dan tersenyum apabila bergambar.

Biar cita2 melangit tinggi, asalkan kerja membumi nyata

Keberadaan di Mesir tidak membuatkan saya di langit tinggi. Seronok dan terbang di awangan tanpa mengikuti perkembangan di Malaysia. Malaysia semestinya no.1 di hati saya. Perkembangan mutakhir politik negara, serangan liberal dan humanisme yang perlahan2 bertapak dan kehancuran institusi keluarga dan anak muda sangat merisaukan diri saya. Malaysia perlu diselamatkan!

Alhamdulillah, saya dibantu oleh sahabat2 dan keluarga di tanah air yang memahami. Segala update dan peristiwa2 di Malaysia akan dimaklumkan mereka samada melalui sms, calling, email dan FB. Tanggungjawab saya selepas itu adalah membuat perkiraan dan perbincangan bersama para murobbi dan teman2 di Mesir menggunakan ilmu yang telah kami pelajari di Mesir ini. Memang saya tidak bersama dengan anda semua di medan yang berhadapan secara terus perkara tersebut, tapi at least gambaran kasar dapat saya ikuti.
InsyaAllah, Malaysia tanahairku. Bersabar sebentar ya!

Kisah Orang Buta dan Gajah

Saya tahu semua pendakwah pada hari ini yakin dengan Islam sebagai jalan perubahan. Cuma masalah kita yang berjuang hari ini adalah kita tidak tahu langkah2, hukum-hakam dan kesesuaian berdasarkan ilmu syarak atau tidak. Serta perkiraan kita dibuat jauh dari realiti semasa. Kita lebih banyak menggunakan akal semata2. Akhirnya kita tidak jelas ke mana sebenarnya halatuju projek Islam kita. Lalu jadilah kita salah satu daripada golongan ini:
1. mengikut sahaja tanpa ilmu dan ketaatan membabi-buta yang menutup ruang muhasabah terhadap plan dan strategi projek Islam. Kehadiran tidak memberi manfaat langsung
2. mudah ragu2 yang membawa kepada tidak percaya kepada projek Islam bila berhadapan dengan mana2 pendirian yang berlawanan dengan arus perdana
3. terseleweng dan membawa projek Islam jauh daripada matlamatnya.
4. membuat perkiraan yang tidak tepat dan merugikan projek Islam kerana tidak memahami realiti sebenar masyarakat dan akar umbi.
Benar saya tahu masih ramai lagi tokoh2 yang memahami fikrah ini dengan baik di Malaysia. Tapi generasi mereka akan berlalu pergi...dan generasi muda yang akan menyambung perjuangan mereka. Juga saya tahu….dalam cita2 dan keinginan itu, bagi pihak SAYA sendiri masih ada yang “kurang” dan “perlu disempurnakan”…..

~dedikasi buat keluarga terdekat. Semoga dapat menerima kenapa saya tetap bertekad menambah tempoh keberadaan di Mesir.

No comments:

Post a Comment