Saturday, December 10

Mentaliti Penjajah

Siri Nota untuk Para Mujahid (3)

“It is more agreeable to have the power to give than to receive.”
(Sir Winston Churchill)

Itulah pegangan Perdana Menteri British yang memimpin negaranya menuju kejayaan dalam Perang Dunia Kedua pada 1945. Falsafah inilah yang difahami dalam pemikiran orang-orang British ketika zaman kolonial. Mereka sentiasa berusaha untuk menjadi “TUAN” di mana-mana negara yang mereka jajahi.

Dalam erti kata lain, orang putih tidak merancang sesuatu melainkan mereka merancang untuk menguasai orang lain. Hal ini membuatkan mereka terpaksa berfikir besar dan bersungguh-sungguh keluar dari kepulauan Inggeris beribu-ribu batu jauhnya untuk cita-cita tersebut. Akhirnya Inggeris menjadi kuasa besar paling maju dan kuat pada era kolonial dahulu. Falsafah inilah yang melahirkan negara-negara maju seperti Jepun, Korea Selatan, Perancis dan Amerika Syarikat.

Satu persoalan, berapa ramai dalam kalangan kita memiliki cara fikir sebegitu? Kita lebih rela dengan menjadi pengikut. Lebih gemar mengelak tekanan, selesa dengan apa-apa yang ada dan malas berfikir jauh ke hadapan. Penyakit paling bahaya ialah cukup ala kadar.

Benchmark yang kita letak pada diri kita terlalu rendah. Hal ini menyebabkan kita tidak menunjukkan kesungguhan dalam tindakan kita. Cara kita belajar ala kadar, markah peperiksaan cukup-cukup makan. Study pun last-minute. Dakwah kita juga begitu, kita lebih selesa dengan persekitaran kita. Tidak suka meneroka pengalaman baru. Perancangan dan idea kita pun ala kadar. Apa yang lebih merbahaya adalah tarbiah yang kita ikut juga begitu. Amat malang sekali jika hanya sebelah pihak sahaja yang menepuk tangan dalam pembinaan diri kita.

Firman Allah s.w.t dalam surah al-Maidah ayat 50:
Apakah hukum jahiliyah yang mereka kehendaki? (Hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang meyakini (agamanya)?
Tuan sebenar adalah Allah s.w.t. Namun hari ini, realiti dunia yang kita duduki tidak bertuankan-Nya. Kerja kita hari ini ialah kita mestilah mengembalikan ketuanan itu kepada Allah s.w.t. Allah tidak mewakilkan kita di atas muka bumi ini untuk membiarkan urusan kita diatur mereka.

Kita dicipta untuk memimpin dunia bukan mengikut!

1 comment:

  1. minda penjajah. betul. tu yg ikh perlu didik dlm diri ikhw dan anak usrah.

    ReplyDelete