Thursday, December 29

Edited: Geram means Garam?

“Garam?”, tanya teman Arab bernama Adham yang baru saya kenali tempohari bila mendengar saya menyebut “Geram”.

“Bukan, geram bermaksud…..” terang saya padanya. Dia seorang pemuda Mesir yang bersemangat mempelajari Bahasa Melayu. Moga tujuan belajarnya itu murni. Tapi perbualan saya dan dia tidak berapa menjadi kerana dia cuba bercakap bahasa Melayu manakala saya berkeras berbahasa Arab. Bukan apa, tak faham apa dia nak cakap :)

Geram. Garam. Gram.

Alhamdulillah, kelmarin saya dan beberapa teman berjalan-jalan di sekitar Mansurah. Berpisah sebentar dari pen dan buku2 yang menemani saya dalam minggu-minggu ke depan ini. Terkenang detik awal2 ketika ke sini pada akhir 2008. Jika ada tetamu yang bertandang, saya dan ahli rumah akan bersama2 menaiki feri menyusuri Sungai Nil. Kalau rajin, kami akan mendayung sampan sambil menyanyi dan berborak panjang. Itu kenangan lalu. Menikmati malam yang indah di musim sejuk adalah antara kurniaan Yang Maha Esa yang sangat hebat. Malam itu, fokus perbincangan kami adalah mengenai suasana komuniti Malaysia di sini dan apa peranan yang kami boleh mainkan secara efisien. Mencambah idea dan bagaimana membumikan fikrah yang dipelajari dalam silibus2 usrah. From A to Z secara umum apa yang berlaku walaupun masa mencemburui dek kerana peperiksaan yang bakal mengunjungi kami tak lama lagi.

Geram. Garam. Gram.

Ada beberapa point kami berselisih pendapat, antaranya apakah ancaman luaran atau dalaman sebenarnya yang mengganggu naik turun dakwah dan tarbiyah? Kami cuba berfikir di luar kotak kebiasaan kami. Namun, kami semua sepakat bahawa ancaman paling bahaya dalam mana2 gerak kerja dakwah dan tarbiyah adalah tiga perkara:

1. hubungan hati dan ukhuwah yang renggang antara pendakwah akhirnya menimbulkan pelbagai masalah dalaman yang merencatkan usaha dakwah. Semua pihak menunggu orang lain yang deliver dulu. Tunggu punya tunggu...tak datang2.

2. terlalu pesimis, negatif dan lemah semangat hanya membuang masa sedangkan masa semakin suntuk. Sepanjang pengalaman saya, dakwah bukan macam buku. Tidak semua yang tertulis A jawapan dia mesti A. Sesetengah orang bersetuju bahawa kehidupan bukan macam buku tapi dia tak boleh terima pendapat saya bahawa dakwah dan tarbiyah pun bukan macam buku.

3. kefahaman tentang ibadah yang silap melahirkan tindakan yang tidak diberkati. Saya selalu bertanya pada diri sendiri, macamana seorang tu boleh memperelokkan solat di awal waktu, khusyuk dalam solat dan menangis dalam solatnya tetapi tidak bersungguh2 dalam pelajaran, dakwah dan tarbiyah dirinya sendiri? Adakah perbezaan antaranya?

Yes, we can't change the direction of the wind, but we can adjust our sails to always reach our destination.

Geram. Garam. Gram.

Terkenang seorang sahabat yang diceritakan di dalam kitab al-Muntalaq yang bernama Zul Jaushan. Sahabat yang sering menangis dan menangis. Mengapa? Beliau telah diajak memeluk Islam oleh Rasulullah s.a.w ketika dakwah di Mekah tetapi beliau menjawab, “tengok dulu la…Aku nak tengok dulu sejauhmana Islam ni boleh pergi…”. Akhirnya, ketika Fathu Makkah sewaktu orang Islam memasuki kota Mekah. Dia menangis teresak2. Alangkah ruginya aku. Jika tidak sudah pasti dia mendapat pahala as-Sabiqun al-awwalun seperti Abu Bakar dan Umar.

Peluang sebenarnya sudah ada di tangan kita. Diri kita sebenarnya yang membuat keputusan mengenainya.
“Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending.”
(Maria Robinson)
Cukuplah dunia hari ini yang penuh dengan orang2 pesimis dan negatif...tak perlu kita menambahkan lagi angka mereka. Selamat tinggal wahai sikap idealis, pesimis dan negatif. Farewell...forever

Geram. Garam. Gram.

“InsyaAllah, kita buka balik perbincangan lepas exam” kata salah seorang daripada kami sewaktu masing2 berpisah ke rumah masing-masing. Apa yang saya pasti setiap daripada kami fikirannya pasti menerawang akan tajuk2 perbincangan yang kami buka tadi.

Geram. Garam. Gram.

Geram itu penting tanda hati kita tidak selesa dengan perjalanan arus dunia yang jauh daripada Islam. Jangan sekadar geram yang tidak menolak kepada amal. Seperti garam, ia akan membantu sedikit sebanyak mencapai kenikmatan dalam beramal. Moga2 amalan kita menjadi penimbang berat hasanah kita di akhirat nanti. Wallahua’lam apakah timbangannya nanti adalah gram…..

No comments:

Post a Comment