Monday, January 16

Lagu: Muhammad al-Amin

Saya dalam bab lagu2 ni lebih kepada minat peribadi. Tak kisah orang nak kata apa. Saya pun bukan ahli dalam bidang ni. Asalkan menepati syariat dan jauh dari melalaikan. Kawan2 saya kata selera lagu2 saya old-skool dan ketinggalan zaman. Mereka juga bosan bila saya membuka player lagu2 saya kerana asyik2 lagu yang sama berulang2. Nak buat macamana kerana saya meminati sesebuah lagu kerana dua perkara:

1. kekuatan senikata
sehingga ke hari ini saya masih tidak menemui kumpulan2 muzik atau nasyid yang mampu memberi kesan mendalam sepertimana kumpulan2 nasyid 80an dan 90an. Muzik mereka memang x valid dah. Tapi saya suka menghayati lirik2nya. Sebab tu saya akan ulang dan ulang. Lagu2 dendangan kumpulan Nadamurni, The Zikr, Suara Generasi dan Nahwan Nur masih tidak jemu didengar hingga ke hari ini. Tapi kumpulan macam Qatrunnada awal2 out dari senarai saya kerana terlalu "purba".

2. keindahan melodi
saya juga tertarik dengan mana2 kumpulan yang mampu kreatif dalam pembawaan lagu2 mereka. Artis2 seperti Yasin, Kopratasa, Mirwana, Man Bai, Maher Zain, Yusuf Islam, Zahid dan mana2 kumpulan. Tapi artis jenis camni, saya akan dengar sampai bosan dan takkan dengar lagi selepas itu.

hehe. cabaran artis hari ini menggabungkan dua elemen di atas supaya mendapat sokongan orang seperti saya.

Kali ini ingin saya kongsikan sebuah lagu yang sekian lama saya mencarinya kerana lupa tajuk lagu. Ramai yang saya tanya tapi mereka tidak ingat juga. Alhamdulillah. Terima kasih yang tolong carikan :)

Lagu yang sangat menyentuh hati. Menerangkan hakikat perjuangan yang kita warisi dari baginda s.a.w....andaikata baginda masih hidup, apa pandangan baginda terhadap perjuangan kita?

Dedikasi buat semua pendokong perjuangan Islam atas apa warna bendera anda sekalipun, ketepikan perbezaan kita. Demi masa depan Islam di Malaysia...teladani Nabi kita.

Juga buat Dato' Dr. Hasan Ali, tokoh yang saya kenali sejak sekolah dahulu. Beliau salah seorang keluarga yang menghantar anak beliau ke sekolah saya dahulu. Teruskan perjuangan Dato' demi Islam dan umatnya. Anggaplah ia asam garam perjuangan. Moga Allah menetapkan hati atas kebenaran dan jauh dari hawa nafsu.




Lagu: Muhammad al-Amin
Album: Muhammad Habibi oleh Rabbani
Artis: Harakat Madani feat Ust Asri Rabbani

Engkau digelar Muhammad al-Amin
Kerna akhlakmu melembut hati
Penuh hikmah berkasih sayang
Penuh ikhlas dan keadilan
Kau disenangi dihormati
Mengajar ummat berakhlak tinggi

Di kala budaya jahiliah
Merosakkan hidup menghitamkan hati
Engkau zahir engkau tampil
Dengan bicara wahyu mulia
Menunjuk ummat jalan ke syurga
Menjauhkan dari siksa neraka

Engkau membawa Dinul Islam
Agama sempurna yang bersusila
Mentauhidkan Allah tuhan yang esa
Memimpin umat hidup bermartabat
Tiada sengketa tiada berbeza
Sejahtera dunia akhirat

Sungguh engkau Rasul mulia
Pada Ilahi cinta tertinggi
Pada ummat berjasa murni
Halus peribadi bersulam budi
Tiada siapa dapat menandingi
Rasul pilihan penghulu nabi

Ya Rasulallah....
Engkau wariskan Quran dan Sunnah
Untuk bekalan ummat kemudian
Agar selamat dari kerosakan
Juga cabaran dan kelalaian

(Harakat Madani feat Ust. Asri Rabbani)

No comments:

Post a Comment