Sunday, January 1

Jubli Perak: Ciptalah Kematian yang Anda Inginkan

Semalam masuk ke tahun baru, 2012. Wah! 25 years....macam2 "Idin...idin...idin...". Kisah hidup yang dilalui bermacam2....tak terkata.

Perkara biasa yang saya biasa lakukan adalah membuat analisis terhadap diri sendiri. Apakah yang telah saya raih setahun yang lepas? Apakah kekurangan yang perlu saya baiki untuk hari2 mendatang? Apakah target2 yang saya letak untuk diraih setahun kemudian?

Banyaknya soalan berkisar mengenai “APAKAH”. Bagi saya, masalah besar kebanyakan orang2 yang saya berinteraksi tapi tidak semua pada hari ini bukanlah pada bagaimana, siapa, bila atau mengapa. Masalah mereka adalah mereka tidak tahu apa yang ingin mereka buat dalam hidup ini. Ini sekadar pendapat peribadi. Sesetengah orang jelas mengapa mereka berada di sesuatu posisi dalam hidup ini. Namun, apakah yang patut mereka lakukan dan apakah yang terbaik untuk dilakukan mungkin berbeza. Di sini adalah titik terpenting kerana bagi saya, selepas ini tenaga dan kemampuan akan disalurkan pada apa yang kita letak.
Determine the thing that can and shall be done, and then we shall find the way.
(Abraham Lincoln)
Adapun yang masih tidak tahu “MENGAPA” mereka berada di dunia ini, saya doakan kita semua mendapat hidayah petunjuk dari Allah s.w.t samada dengan usaha kita sendiri atau perantaraan orang-orang yang salih dan baik.

Maaf ayat pening2….al-Quran sahaja yang boleh menerangkan dengan baik.
"Dan (alangkah ngerinya), jika sekiranya kamu melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): “Wahai Tuhan kami, sekarang kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, sesungguhnya kami sekarang adalah orang-orang yang yakin” (Surah Sajadah:12)
ما ندمت على شيء ندمى على يوم غربت شمسه نقص فيه أجلى ولم يزد فيه عملي
“ Aku tidak menyesal akan sesuatu kecuali aku menyesal apabila melihat matahari terbenam, rupa2nya umurku semakin berkurang sedangkan amalanku tidak sedikitpun bertambah” (Abdullah bin Mas’ud r.a)
Before it is too late for all of us……isk2...isk2....

Bergambar di Stadium Olimpik Mansurah. Keluar sekejap melihat latihan skuad bola sepak ISMA-Mesir cawangan Mansurah, IMAN-FC sebelum tahun 2011 melabuhkan tirainya. Hati kecil menjerit ketika menyaksikan latihan mereka: Hoi bola! Geram aku melihat rupamu yang bulat. Tapi apakan daya....hanya senyuman je untukmu wahai bola.

Ketika saya sedang menulis ini, saya masih berusaha menghabiskan buku tulisan pensyarah saya di al-Azhar, Dr. Husain Abdul Hamid Ahmad al-Bar yang berkisar mengenai ayat-ayat mutasyabihat (nampak serupa tetapi tak sama) di dalam al-Quran. Tak rugi saya ambil bidang Tafsir (pada asalnya, Universiti al-Azhar mecadangkan saya dalam bidang Akidah dan Falsafah kerana result yg lebih strong dalam subjek2 bidang itu). Rupanya Allah mahukan saya lebih rapat dan memahami firman2-Nya kerana diri saya masih jauh lagi untuk memahami Perlembagaan Hidup saya ini dengan sebaik-baiknya. Semoga Allah terus memberi saya rasa cinta kepada AL-Quran untuk dihafal dan diamalkan.

Alangkah seronoknya jiwa saya apabila membaca tulisan2 As-Syahid Sayyid Qutb, penulis Fi Zilal Quran ketika mengungkapkan bagaimana para sahabat berinteraksi dengan al-Quran sehingga berjaya menjadi Generasi al-Quran yang unik:
Rasulullah SAW bertujuan membentuk satu generasi yang bersih hatinya, bersih pemikirannya, bersih pandangan hidupnya, bersih perasaannya, dan murni jalan hidupnya dari sebarang unsur yang lain daripada landasan Ilahi yang terkandung di dalam Al-Quran. Generasi sahabat-sahabat itu telah menerima panduannya daripada sumber yang tunggal itu sahaja. Oleh kerana itulah generasi itu telah berhasil membentuk sejarah gemilang di zamannya. (Petunjuk Sepanjang Jalan)
Beliau turut menyebut ciri seterusnya...
Para sahabat di dalam generasi pertama itu tidak mendekatkan diri mereka dengan Al-Quran dengan tujuan mencari pelajaran dan bahan bacaan, bukan juga dengan tujuan mencari hiburan dan penglipur lara. Tiada seorang pun dari mereka yang belajar Al-Quran dengan tujuan menambah bekal dan bahan ilmu semata-mata untuk ilmu dan bukan juga dengan maksud menambah bahan ilmu dan akademi untuk mengisi dada mereka sahaja. Bahkan dia pelajari Al-Quran itu dengan maksud hendak belajar bagaimanakah arahan dan perintah Allah dalam urusan hidup peribadinya dan hidup bermasyarakat, juga urusan hidup mereka sendiri dari hidup masyarakat mereka. Dia belajar untuk dilaksanakan serta merta, seperti seorang perajurit menerima, “arahan harian” atau “surat pekeliling” bagi dilaksanakan serta merta! (Petunjuk Sepanjang Jalan)
p/s: al-Quran adalah panduan hidup saya menuju hari2 mendatang 2012. Apakah aku diizinkan hidup atau aku akan dijemput lebih awal?

No comments:

Post a Comment